0 475 visningar

11 svar

Diverse från idag

Karin W

12 apr 2011 kl. 21:03

En skivling, en ticka och en slemsvamp som jag gärna vill ha hjälp med.

Jag börjar med den jag tror är lättast och den enda jag har namnförslag på: Liten vårtrattskivling Clitocybe pruinosa?? Växte i en barrblandskog.

0

Karin W

12 apr 2011 kl. 21:07

Tickan växte på en förfallen ängslada och jag gissar att det inte är så lätt att säga vad det är. Men jag vet att några är duktiga på tickor, så kanske det går att få något förslag?

Slemsvampen växte på blåbärsris, löv, mossor mm.

0

klas jaederfeldt

12 apr 2011 kl. 21:11

tickan kan ev, vara en Antrodia sinuosa

0

Håkan Bråkan

12 apr 2011 kl. 21:36

förmodligen helt ute och cyklar men färgen på slemsvampen är lite åt vargmjölk hållet kanske

0

Karin W

12 apr 2011 kl. 21:46

Jag tror inte på vargmjölk, men det har jag sagt förut och haft fel. Fruktkropparna är bara 1-2 mm i diameter.

0

Karin W

12 apr 2011 kl. 21:48

Timmerticka tror jag är ett bra förslag. Tack Klas!

0

Irene A

12 apr 2011 kl. 23:01

Håller med om liten vårtrattskivling.

0

Karin W

13 apr 2011 kl. 07:46

Tack Irene, vad kul!

0

Bo E

13 apr 2011 kl. 11:34

Vårtrattskivling tror jag oxå på, och möjligen vargmjölk - men tickan har jag ingen aning om - dels är jag usel på ovanligare tickor - dels är det svårt att bedöma t ex storleken utifrån bilden.
Men vi bör kunna lita på klas j i det fallet - och visst låter det logiskt om den växer på en byggnad…

0

Tina Nordberg

14 apr 2011 kl. 09:07

Jag tror inte på vagmjölk.

0

Bo E

14 apr 2011 kl. 11:59

nej det var en vag gissning

nån annan mjölk ?

0

Irene A

14 apr 2011 kl. 12:23

Du kanske kan återkomma med slemsvampen när den har mognat? Jag tror inte att det går att identifiera den i det här stadiet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone