Äntligen har jag stött på trollhand alldeles på egen hand! Förut har det varit andras lokaler. I ett skogsbryn stötte jag på en hassel alldeles översållad med kantöra och mitt i busken låg en avbruten gren med en liten trollhand på. Jag letade vidare efter mer grenrester och hade till slut hittat 11 trollhänder. Jätteroligt!
Trollhand
Grattis! Nu är frågan då om du skall ta ett kollekt och be någon kolla det för att se om det är våran “vanliga” art eller om det kan var den som går på hassel och som mig veterligen inte är hittad i Sverige. Jan A har ju koll på detta eller hur. Kolla tidigare trådar om trollhand så hittar du en länk till “Gunhilds arbete om TROLLHAND”
GRATTIS
Jag är jätteavundsjuk och hade tänkt tala om att det var ovanligt med trollhand på hassel men Jas han före.( Med all rätt då det är han som berättat det). Janne och anitha!! Monica är ordförasnde i min o Svens dvs. Linköpings svampklubb så jag unnar henne detta verkligen.
Jaha, nu börjar det bli knepigt också! Jag som trodde att jag bara hittat en trollhand i största allmänhet. Jag tog med en trollhandspinne hem och där sitter ett grått skinn längs med, mest resupinat, bara en liten kant på ett ställe som sticker ut, inte de långa volanger som brukar finnas hos vanliga kantöron. Hymeniet är ganska småsprickigt, men inte vet jag om det är sprickborstskinn. Är också tveksam till om jag kunde se några hymenieborst. Och mikroskop har jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.