0 441 visningar

11 svar

Äntligen trollhand!

Monica A

13 apr 2011 kl. 12:20

Äntligen har jag stött på trollhand alldeles på egen hand! Förut har det varit andras lokaler. I ett skogsbryn stötte jag på en hassel alldeles översållad med kantöra och mitt i busken låg en avbruten gren med en liten trollhand på. Jag letade vidare efter mer grenrester och hade till slut hittat 11 trollhänder. Jätteroligt!

Trollhand

0

Bo E

13 apr 2011 kl. 13:28

grattis
har ännu aldrig aldrig sett nån i verkligheten

0

Jan A, Uppsala

13 apr 2011 kl. 13:39

Grattis Monica! Nu har du “bara” att hitta fler hasslar med trollhänder Jag hittade en sådan hassel - i ett rätt så stort hässle -  våren 08, men har trots idogt kollande av många hundra, till synes lämpliga grannbuskar, ännu inte hittat någon mer.

0

anithau

13 apr 2011 kl. 14:05

Jag säger också grattis!
Visst är det en härlig känsla att se dem?

Var i Sverige bor du?

0

Håkan Bråkan

13 apr 2011 kl. 14:58

Trodde inte att jag skulle bli avundjuk men det är jag. Men ett grattis är på sin plats. Har letat och letat och letat men inga trollisar än. Detta är nog den enda arten som jag inte ska “dra” på. Jag VILL hitta själv. :¤)

0

Monica A

13 apr 2011 kl. 15:24

Hej Anithau,
jag bor söder om Linköping i Sturefors, mitt i eklandskapet.

0

"JAS" Helsingborg

13 apr 2011 kl. 18:09

Grattis! Nu är frågan då om du skall ta ett kollekt och be någon kolla det för att se om det är våran “vanliga” art eller om det kan var den som går på hassel och som mig veterligen inte är hittad i Sverige. Jan A har ju koll på detta eller hur. Kolla tidigare trådar om trollhand så hittar du en länk till “Gunhilds arbete om TROLLHAND”

0

Birgitta D

13 apr 2011 kl. 19:04

GRATTIS
Jag är jätteavundsjuk och hade tänkt tala om att det var ovanligt med trollhand på hassel men Jas han före.( Med all rätt då det är han som berättat det). Janne och anitha!! Monica är ordförasnde i min o Svens dvs. Linköpings svampklubb så jag unnar henne detta verkligen.

0

Irene A

13 apr 2011 kl. 20:02

JAS, jag antar att du syftar på Hypocreopsis rhododendri, som växer vid/på sprickborstskinn (Hymenochaete corrugata, en sällsynt art i Sverige), istället för den “vanliga” trollhandens kantöra.
Kolla i så fall också om skinnet finns på den hasseln..

0

Monica A

13 apr 2011 kl. 22:36

Jaha, nu börjar det bli knepigt också! Jag som trodde att jag bara hittat en trollhand i största allmänhet. Jag tog med en trollhandspinne hem och där sitter ett grått skinn längs med, mest resupinat, bara en liten kant på ett ställe som sticker ut, inte de långa volanger som brukar finnas hos vanliga kantöron. Hymeniet är ganska småsprickigt, men inte vet jag om det är sprickborstskinn. Är också tveksam till om jag kunde se några hymenieborst. Och mikroskop har jag inte.

0

"JAS" Helsingborg

14 apr 2011 kl. 22:48

Bra Irene A, så är det jag menar.

0

Monica A

14 apr 2011 kl. 23:05

Nu har jag paketerat en trollhand med tillhörande skinn, som jag ska lämna till Mikael Hagström på Länsstyrelsen i Linköping. Han har lovat att titta på den. Få se vad han kan komma fram till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone