0 2270 visningar

9 svar

Torkad svampfråga

Barbro F

14 apr 2011 kl. 15:02

För länge sedan fick jag tips om att man inte kan få bort all vätska ur torkad svamp på grund av luftfuktighet m. m. Det finns alltid några procent vatten kvar och att man därför inte ska förvara svampen i luftäta förpackningar. I svampböcker och på nätet står det tvärtom – att man helst ska använda glasburkar med tättslutande lock. Vilket är det rätta sättet?

Torkad sandsopp i ett urdiskat Pringlesrör med två lufthål i locket

0

L Ogiskt

14 apr 2011 kl. 15:13

Vid ordentlig torkning får du garanterat ut mer fukt ur svampen än vad omgivande luft innehåller. Så att du försluta förpackning som innehåller den torkade svampen känns synnerligen logiskt, annars kommer ju den torkade svampen att anta samma fuktighet som omgivande luft i rummet (betydligt högre än den torkade svampen).

0

Bo E

14 apr 2011 kl. 15:45

glasburk med skruvlock tycker jag är bäst

0

Mr Bengt

14 apr 2011 kl. 16:02

Se till att svampen är ordentligt torr, typ nästan “krispig” så går det fint att ha den i tätslutande burkar. Om du sedan öppnar och stänger locket när du tar ut svamp med tiden kan svampen dra till sig luftfuktighet efter några gånger och då kan det bli lite unket. Ta då ur svampen och lägg den på en ugnsplåt och sätt in i ugnen med öppen lucka,mkt lite värme inte över 50 grader, en halvtimme eller så och lägg tillbaka i burken.
Ska jag långtidsförvara så gör jag så, typ över 6 mån, annars har jag dom i pappers påsar på ett torrt ställe, ovan kylskåpet är perfekt.

0

Barbro F

14 apr 2011 kl. 16:39

Ok, ordentlig torkning - är det med en svamptork eller liknande?

0

Bo E

14 apr 2011 kl. 16:43

jag har en förträfflig svamptork i luftspalten mellan kylskåpet och skåpet ovanpå - bara att lägga dem på vanligt vitt A 4 papper finskurna eller hyvlade

men för lagring krävs lite större utrymmen som t ex ett torrt o rent skåp i köket där glasburkar får plats

0

Barbro F

14 apr 2011 kl. 16:45

Använder också glasburk men med en tygbit över fastsatt med gummisnodd för att inte ha helt lufttätt. Den torkade svampen har alltid hållit sig fräsch och krispig.

0

Mr Bengt

15 apr 2011 kl. 15:06

Ordentlig torking kan vara svamptork eller lufttork, vilket som, det är hur torr svampen är när man lägger den i burken som räknas om du förstår vad jag menar. Ta svampen du ska förvara, oavsett torkmetod och ha den i solen ett par timmar t.ex,och stoppa genast svampen i dina tättslutande burkar, då blir det perfekt.Man kan känna om den är krispig, då är det bra.

0

Dieter Endom

16 apr 2011 kl. 21:06

Rätt torkat och rätt förvarat är svampen “krispig” och går att smula sönder med fingrarna.
Är svampen mjuk,seg och böjlig utan att gå sönder har den dragit åt sig fuktighet ur luften. Jag förvara mina torkade svampar alltid i tätslutande burkar av glas eller plåt och det fungerar utmärkt.

I Schweiz och i Tyskland är detta med fuktigheten i torkat svamp reglerat i deras livsmedelslagstiftning. I Kantonen Zúrich får torkat Karljohansvamp inte innehålla mer än 13% vatten och i Tyskland är det endast 12% vatten per 100g torrsubstans.
Att förvara torkat svamp i papperspåse är jag tveksam till då även papperspåsar drar till sig fukt.

0

"JAS" Helsingborg

16 apr 2011 kl. 22:11

Jag håller med Dieter. Jag förvarar min torkade svamp i tätslutande glasburkar av samma modell som jag använder när jag konserverar. Jag är oxå väldigt försiktig när jag skall använda torkad svamp, häller aldrig svampen direkt ur burken ner i kastrullen med vatten. Jag håller mig på avstånd från fukt, tar alltid ur svampen ur burken innan det kokar eller puttrar något på spisen. Har jag öppnat samma burk flera gånger så kollar jag alltid att den är riktigt torr och kan av försiktighetsskäl lägga den i torken ännu en gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone