0 156 visningar

9 svar

Fynd idag - men vad??

anithau

14 apr 2011 kl. 16:06

Detta fenomen växer på samma gren som lilamusslingen - Al.
Vad kan det vara. Fanns ganska rikligt av den på grenen.

Tacksam för respons

0

Bo E

14 apr 2011 kl. 16:10

snyggt mönster - men vad det är vet jag inte?
nån skålsvamp???

0

klas jaederfeldt

14 apr 2011 kl. 16:32

gissar på Argusöga

0

Hans v E

14 apr 2011 kl. 17:20

Håller med Klas om argusöga. Brukar växa på sälg.

0

Lena M

14 apr 2011 kl. 17:37

Hallå där stjärnorna, kan man få veta lite mer, är det en skålsvamp eller vad ?
Det är tydligen bara jag som inte vet svaret av alla på forumet !

0

klas jaederfeldt

14 apr 2011 kl. 18:21

det är ingen skålsvamp, den bara ser ut så,i de flesta skålsvampar bildas sporerna i rör (Asci) men i denna svamp så bildas sporerna på utväxter (basidier) (samma som tex kremlor soppar å kantareller)

0

klas jaederfeldt

14 apr 2011 kl. 18:24

och i torka så ser din svamp ut som små kulor, första ggr. jag såg den så trodde jag det var en Myxomyset, när den blir fuktig så slår den ut och får skålform, Namnet har den fått av jätten Argus i den grekiska mytologien, en jätte som hade 100 ögon som aldrid sov samtidigt

0

Lena M

14 apr 2011 kl. 18:34

Tack Klas du är en pärla :)
Inte för att jag förstår hela sammanhaget men det kommer nog.

Alla ni kunniga , när ni svarar kan ni inte lägga ut det svenska namnet också? Visserligen är jag vetgirig och söker på det latinska namnet, men vi är många här på forumet och alla kanske inte bryr sig.
Alltså vetenskapligt och svenskt namn vore önskvärt tycker jag !

0

Håkan Bråkan

14 apr 2011 kl. 19:07

Vill absolut inte hoppa på någon. Men jag tycker ändå att de kunniga är föredömliga om man jämför med de kunniga inom botaniken där är det 9 av 10 som BARA använder det latinska, Det var jättejobbigt att som nybörjare bara höra detta. Vi är en klan som numera endast använder latinet inödfall. Till latinets försvar så är latinet ohotat som vetenskapliga namn.

0

anithau

14 apr 2011 kl. 19:39

Tack alla för hjälpen och för en intressant diskussion.
Nu blev jag lite klokare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone