och i torka så ser din svamp ut som små kulor, första ggr. jag såg den så trodde jag det var en Myxomyset, när den blir fuktig så slår den ut och får skålform, Namnet har den fått av jätten Argus i den grekiska mytologien, en jätte som hade 100 ögon som aldrid sov samtidigt
Tack Klas du är en pärla :)
Inte för att jag förstår hela sammanhaget men det kommer nog.
Alla ni kunniga , när ni svarar kan ni inte lägga ut det svenska namnet också? Visserligen är jag vetgirig och söker på det latinska namnet, men vi är många här på forumet och alla kanske inte bryr sig.
Alltså vetenskapligt och svenskt namn vore önskvärt tycker jag !
Vill absolut inte hoppa på någon. Men jag tycker ändå att de kunniga är föredömliga om man jämför med de kunniga inom botaniken där är det 9 av 10 som BARA använder det latinska, Det var jättejobbigt att som nybörjare bara höra detta. Vi är en klan som numera endast använder latinet inödfall. Till latinets försvar så är latinet ohotat som vetenskapliga namn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.