0 391 visningar

4 svar

Lite blandat i stadsskogen

Håkan Bråkan

14 apr 2011 kl. 17:57

En lite promenad i stadsskogen i går gav inte så mycket letade trollhänder förgäves, snyft. Hittade däremot ytterligare Rönndyna och några obestämda som vanligt. De två första. Tickan är det klibbticka eller? den andra var skum tyvärr omöjligt att säga vilket träslag, helt kal högstubbe

Artbestämning träsvampar

0

Håkan Bråkan

14 apr 2011 kl. 18:03

Serie två. Den bruna platta saken satt på ett liggande träd förmodligen ek väldigt kraftigt iallafall. Den andra är väl ingen svamp snarare en alg men den var häftig pinnen var drygt metern och jag trodde den var målad först men vid närmare besiktning var den inte det. Färgen var en rätt lysande nästan turkosblå färg är det någon som vet var det är.

Artbestämning trädsvampar

0

"JAS" Helsingborg

14 apr 2011 kl. 22:31

Har svårt att se vad det egentligen är i första bilder serie 2 men jag tycker att det ser ut som något öra och då borde det vara svartöra men jag har väldigt liten erfarenhet av dem så den får bli ett ?
Det turkosblå är nog grönskål, så där ser veden ut när den är infekterad med grönskål och på höstkanten kan där bli skålar. Finns även en svamp som gör veden röd men kommer inte på vilken just nu. Men det dyker ju så klart upp någon stjärna och hjälper dig.
Klibbticka helt rätt men det andra är för svårt för mig.

0

Monica A

14 apr 2011 kl. 23:10

Kan den “bruna” med vitaktig kant vara dallergröppa?

0

"JAS" Helsingborg

15 apr 2011 kl. 07:35

Bra förslag Monica A :)Jag var nog inte riktigt på banan i går, för då hade jag föreslagit det oxå:)
Bild dallergröppa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone