0 950 visningar

10 svar

Ätbara???

Ulf Hansson

3 sep 2006 kl. 19:58

Hej
Jag har hittat vita svampar i vår lammhage, kanske skivling av något slag. Är det någon som känner igen dem? I så fall är det en bra matsvamp?

Vänliga hälsningar
Ulf Hansson
Fårö

0

klas jaederfeldt

3 sep 2006 kl. 20:36

det verkar som om svampen har gaffelgrenade skivor, kan vara en ung jättetrattskivling, det sägs att den bör avkokas innan du förtär den. men att det är den på bilden är bara en gissning från min sida

0

Ulf Hansson

3 sep 2006 kl. 20:50

Hej Klas

Tack för svaret. Jag tog ju faktiskt bara de minsta svamparna. Ska kolla de större nästa gång, och jämföra med bilden på Svamguiden.

Vänliga hälsningar
Ulf Hansson

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 09:47

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om storleken på svamparna, men de ser ut att vara i minsta laget för jättetrattskivling.

I det här fallet skulle jag inte våga utesluta att det kan vara unga exemplar av gifttrattskivling, Clitocybe dealbata - eller någon annan närstående art. Det är de gul/grå/rosaaktiga fläckarna på hatten som gör mig misstänksam.

Så vad någon än har för uppfattning om svampens matvärde, rekommenderar jag inte att äta den!

Hur ser det ut annars med svamptillgången på Gotland nu? Vi har planerat att åka dit om tre veckor, och hoppas förstås att det finns lite kvar att hitta då också :-)

0

lilla my

4 sep 2006 kl. 09:52

Irene: Kan rekommendera Laus Backar, där du finner jordstjärna framförallt men även flera goda soppar… hälsa ön från mig!

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 09:56

Tackar så mycket för tipset! Om vi tar oss dit, lovar jag att rapportera vad vi hittade.

0

Bo E

4 sep 2006 kl. 12:53

Är inte gifttrattskivlingen spensligare än jättetrattskivlingen?

Växer de i täta grupper och vissa ex börjar bli riktigt stora så är det väl säkert jättetratt i alla fall.

Har ställt frågan om dess giftighet här på forumet men inget svar kom in.

Kan ju testa om det är nån som fått några nya rön nu???

0

Jättetratt

4 sep 2006 kl. 15:03

Det verkar vara ett knivigt spösmål…

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 15:34

Min första tanke när jag såg bilden, var rosentrattskivling, Leucopaxillus rhodoleucus, som i bästa fall kan nå upp till 10 cm i hattdiameter, men som jag skrev först är det svårt att bedöma storleken. Om det är jättetrattskivling är det i så fall ett jättefat de ligger på...

Exemplaren på bilden verkar ha blivit sköljda i vatten (eller varit utsatta för häftigt regn). Det gör det svårare att känna igen artens mattvita hattyta och skivorna är hopklibbade, så jag kan inte med gott samvete påstå att det är den.

Då varnar jag hellre för gifttrattskivlingen som kan växa i samma miljö. Nästa gång en liknande svamp hittas där kanske det är den…

0

Bo E

4 sep 2006 kl. 17:16

Tack för varningen, Irene!
Men är de verkligen förväxlingsbara?
När man ser bilden på gifttratten i databasen får man en uppfattning att de är spensliga små svampar med betydligt tunnare fot än jättetrattskivlingen.

Hittade jättetrattskivling nu i söndags och i de grupperna var även de minsta vad jag bedömer som säkert tredubbla storleken av den giftiga.
Växer de också på samma sätt många tätt tillsammans och har de sam, ma fasta konsistens i köttet?
Har jag helt fel om gifttrattskivlingens storlek och konsistens så rätta mig gärna!

0

Ulf Hansson

7 sep 2006 kl. 23:10

Hej Klas hade nog alldeles rätt i att det är Jättetrattskivling, synd för de såg verkligen smaskiga ut. Tog några nya bilder och de växer gruppvis i “långa band”.

mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone