0 271 visningar

13 svar

Nu är jag lycklig!!!!!!!!!

anithau

17 apr 2011 kl. 13:34

I dag gick jag ut i skogen helt förutsättningslöst.
Och…. vad hitta jag där, ja, vad hitta jag där.

Kolla så kanske förstår min glädje.

Massor av dem på flera ställen, finns säkert många fler.
Måste dit igen när de har vuxit till sig.

Det kommer några till

0

anithau

17 apr 2011 kl. 13:35

Två till!

0

gunhild i Kåddis

17 apr 2011 kl. 13:39

Grattis Anitha är det “docktulpaner” (Microstoma protracta) du hittat? Jag försökte också gå i skogen i dag men hos mig är det alldeles för mycket snö.

0

anithau

17 apr 2011 kl. 13:47

Tack!
Det stämmer alldeles utmärkt.

0

Irene A

17 apr 2011 kl. 14:40

Åh, så kul!
Jag gick och kollade våra “tulpaner” hemma på gräsmattan, och de var på gång där också.
Tack, Anitha, för att du påminde om dem!

tulpanskål

0

anithau

17 apr 2011 kl. 15:03

Grattis, till dig också Irene!
Visst blev du glad.

Va härligt att du har dem hemma i gräsmattan. Är det många på gång?

Det här stället som jag var till idag, förra året hittade jag inte så här många som i dag. Det verkar komma hur mycket som helst.

Nu gäller bara att ta sig Bombmurklorna i Bjurholm och även leta upp “tulpanlokalerna” vi hittade där.

0

Irene A

17 apr 2011 kl. 15:17

Ja, visst blir man glad av att se dem!

Det ser ut att vara många fler än förra året här också.
De gömmer sig under ett tunt lövtäcke, och det är nog en förutsättning för att de inte ska torka ut för fort när vårvindarna friskar i. Den här delen av gräsmattan var förresten snötäckt så sent som i förrgår.

Det bästa med att ha dem hemma på tomten är ju att det går att titta till dem varje dag :-)
Kanske vattna om det behövs…

0

Lena M

17 apr 2011 kl. 18:18

Men så kul för dig Anitha , nu är du på G förstår jag.
Undras om det är någon idé att titta efter dem här i Gästrikland, vilken miljö växer de i ?
Grattis till fynden Anitha och Irene.

0

Jan A, Uppsala

17 apr 2011 kl. 19:02

Grattis flickor! Sådana har inte heller jag någonsin sett. Men jag har väl några år på mig..;)

0

"JAS" Helsingborg

17 apr 2011 kl. 19:53

:) Instämmer till fulla med Jan, fast jag blir lite avis oxå, de finns ju inte här nere sägs det och dra iväg norr över i dessa tider känns lite avigt när snön äntligen är borta och man kan skörda av skogens godsaker.

0

Lilla My

17 apr 2011 kl. 20:34

Härliga bilder, grattis till både AnithaU och IreneA!

0

anithau

17 apr 2011 kl. 21:22

Tack alla!

0

Tina Nordberg

17 apr 2011 kl. 22:11

Grattis verkligen kul.

0

BirfittaD

17 apr 2011 kl. 22:49

Grattis och jag vet fler som är avundsjuka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone