0 306 visningar

5 svar

Lite nytt för mig i veckan

Madde Småland

18 apr 2011 kl. 00:00

Nu börjar det verkligen hända saker ute i skogarna:)Hittade en skivling och skål i onsdags när jag jobbade och en liten skivling idag i skogen hemma.

Först skivlingen i onsdags. Växte i mossan i äldre, gallrad granskog. Kunde inte känna ngn lukt på den. Tyvärr var inte kameran med där så fick ta bilderna i bilen.

serie 1

0

Madde Småland

18 apr 2011 kl. 00:04

Serie 2 är på skålen. Växte 20 m ifrån den förra och även den fick jag ta med in i bilen. Den lukt jag kände kan vara ifrån jorden som satt kvar men den luktade jord med inslag av trattkantarell(?)

0

Madde Småland

18 apr 2011 kl. 00:13

Serie 3 växte på en liten skogsväg i mittremsan där det växer gräs. Var ute i annat ärende och glömde lukta och kolla närliggande träd men skogen består mest av gran med inslag av tall, björk och ngt enstaka annat lövträd.

Bilderna:)

0

Madde Småland

18 apr 2011 kl. 00:17

Det var de sista bilderna för idag på svamp men kan inte låta bli att skicka med 2 bilder på ytterligare vårtecken här hemma:)

Tack på förhand för alla förslag:)

0

Irene A

18 apr 2011 kl. 10:51

1. en av kotteskivlingarna, jag förmodar att det är grankotteskivling - fast både den och bitter kotteskivling kan ha gråaktiga hattar.

2. ser ut som svart vårskål. Ovanligt stor, men jag har inget bättre förslag.

3. vårrödling, Entoloma vernum, skulle jag tro

0

Madde Småland

19 apr 2011 kl. 09:46

Tack Irene:)

Efter att ha kollat runt lite snabbt så håller jag med om grankotteskivling. Läste att bitter kotteskivlings fot är vit upptill och och ockrabrun nertill vilka mina inte är så det utesluter väl den? Läste också i en av böckerna att grankotteskivling är ätlig, stämmer det? Har inte tänkt plocka för att äta utan är bara nyfiken:)

Skålen känner jag mig lite osäker till. Trodde först själv att det var svart vårskål men läste att den ska vara vit i köttet och de jag hittade är ljusgrå. (Glömde skriva det men syns lite på bilderna) Kan köttets färg kanske variera beroende på ålder på skålen? Finns det ngn annan liknande skål som har ljusgrått kött?

Vårrödlingen var den lättaste att bekräfta:) Det konstiga med den är att den inte finns med i ngn av mina böcker.

Tack igen för all hjälp:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone