0 916 visningar

12 svar

Kantareller!!!

Karl S

20 apr 2011 kl. 07:54

Årets första kantareller, Cantharellus wellingtonensis, i morse i Hawdon Valley, Nya Zeeland, se bild.

I sydbokskogarna kryllar det av svamp, mycket Cortinarius. Här är bild av C. papaver, fullspäckad med antrakinon-pigment. Var tidigare bara känd från typlokalen, samt ett fynd i Tasmanien. Fantastiskt!

Cantharellus wellingtonensis, Cortinarius papver

0

Tina Nordberg

20 apr 2011 kl. 08:24

Oj, förstår att du har det underbart o vältra dig i svamp.
Ha en forsatt trevlig resa.
Glad Påsk

0

Irene A

20 apr 2011 kl. 08:51

Kul att se att du har prickat in en bra säsong därnere!
Cortisen är bra lik vår eldspindling, törs man gissa att de inte är så avlägsna släktingar?

0

Lilla My

20 apr 2011 kl. 09:01

Grattis Karl S, du var garanterat först av alla oss entusiaster på forumet med att hitta kantareller säsongen -11! Sen att du åkte till en annan världsdel för att hitta dem, kan vi se mellan fingrarna med :)

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2011 kl. 09:27

Grattis Karl. Brukar du delta i det jag tippsade om i min tråd
(Om någon är intresserad)?

0

Bo E

20 apr 2011 kl. 11:32

grattis till fynden - det verkar finnas en del där.
En för mig helt okänd del av världen förutom ett och annat vitt vin och miljöbilderna ur “Sagan Om Ringen”-filmerna!
Men i första delen hittade de ju svamp så det stämmer väl då...lite svårt ändå att tänka sig kantareller och spindlingar såpass lika våra….

0

Janne

22 apr 2011 kl. 08:27

Jag hittade faktiskt också några Kantareller häromdagen,bortglömda i frysen.Men få leta efter dom i Nya Zeeland är väl bara en dröm!Lycka till och ha en bra resa!

0

Karl S

24 apr 2011 kl. 06:18

Nej Irène, Cortinarius papaver räknas till Dermocybe ss lato, men genetiskt har det visate sig att den ligger i en systerklad (Austronanceiensis) till våra Dermocybe.

JAS: det du tipsade om i din tråd? Påminn mig…

Sorry, det blir lite glest mellan varven, det finns inte så mycket internet här i urskogstrakterna. Det var faktiskt just här (där jag var idag) som Sagan om R. spelades in.

0

Karl

Irene A

27 apr 2011 kl. 17:46

Du har inte händelsevis varit i Kaimanawa nationalpark?
Det har visats många fina cortisar därifrån på Mushroom Observer idag - ignellus, luteinus, xenosma m.fl…

0

Karl

Karl S

30 apr 2011 kl. 06:33

Äntligen en stabil i-netförbindelse här bland NZ’s urskogar!

Irene — jag känner väl till Kaimanawa nationalpark och har varit där många gånger under årens lopp. Det ligger på Nordön och jag är sen mer än 2 veckor på Sydön. Snyft för det har varit ganska torrt större delen av tiden och mycket frost (vintern är i antågande). Jag har dock hittat en del halvkul saker, annars mest gammal skåpmat. Nordön har fått betydligt mer regn än Sydön, så jag är inte förvånad.

Det är förstås Mike W. som har varit i Kaimanawa-bergen, han sa att han skulle dit och han har väl dammsugit allt tills jag kommer dit om ca 10 dagar. Vi har i alla fall gjort upp om att vi ska exkurera i närheten av Auckland om ca en vecka så vi får se hur det blir. Det blir dock Kunzea-skogar och inte sydbok.

Jag känner väl dom arterna du nämner — borde väl det eftersom jag är auktor till dom. Jag har t o m en Cortinarius kaimanawa, en slemmig liten rackare, men medlem av sektion Purpurascentes. Bifogar bild.

0

Karl

Irene A

30 apr 2011 kl. 19:09

Såklart, jag valde att nämna de arterna, för att jag visste att de var “dina”. Men Michael W har visat mycket annat kul också.

Säsongen ser ju riktigt lovande ut i Auckland i alla fall. Jag kollade de närmaste dagarnas väderprognos: regn och 15-20 grader :-)

0

Väderkartorna

Karl S

1 maj 2011 kl. 03:57

Tack för dom tröstande prden. Jag brukar dessutom använda väderkartor som visar nederbörden under de senaste 14 dagarna. Säga vad man vill om Kiwisarna, dom kan i alla fall fixa fina kartor som är som klippta för en svampletare. Se bifogat exempel (från https://secure.niwa.co.nz/climate-explorer/home.do).

Här ser man både hur många mm som kommit och hur mycket det avviker från det normala. Jag skulle gärna vilja se såna kartor för Sverige. Vet någon om det finns att få tag på, på någon url nånstans?

0

Väderkartorna

Irene A

1 maj 2011 kl. 16:56

Jag brukar hålla koll på SMHI:s nederbördskartor:

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone