Årets första kantareller, Cantharellus wellingtonensis, i morse i Hawdon Valley, Nya Zeeland, se bild.
I sydbokskogarna kryllar det av svamp, mycket Cortinarius. Här är bild av C. papaver, fullspäckad med antrakinon-pigment. Var tidigare bara känd från typlokalen, samt ett fynd i Tasmanien. Fantastiskt!
Cantharellus wellingtonensis, Cortinarius papver
grattis till fynden - det verkar finnas en del där.
En för mig helt okänd del av världen förutom ett och annat vitt vin och miljöbilderna ur “Sagan Om Ringen”-filmerna!
Men i första delen hittade de ju svamp så det stämmer väl då...lite svårt ändå att tänka sig kantareller och spindlingar såpass lika våra….
Nej Irène, Cortinarius papaver räknas till Dermocybe ss lato, men genetiskt har det visate sig att den ligger i en systerklad (Austronanceiensis) till våra Dermocybe.
JAS: det du tipsade om i din tråd? Påminn mig…
Sorry, det blir lite glest mellan varven, det finns inte så mycket internet här i urskogstrakterna. Det var faktiskt just här (där jag var idag) som Sagan om R. spelades in.
Äntligen en stabil i-netförbindelse här bland NZ’s urskogar!
Irene — jag känner väl till Kaimanawa nationalpark och har varit där många gånger under årens lopp. Det ligger på Nordön och jag är sen mer än 2 veckor på Sydön. Snyft för det har varit ganska torrt större delen av tiden och mycket frost (vintern är i antågande). Jag har dock hittat en del halvkul saker, annars mest gammal skåpmat. Nordön har fått betydligt mer regn än Sydön, så jag är inte förvånad.
Det är förstås Mike W. som har varit i Kaimanawa-bergen, han sa att han skulle dit och han har väl dammsugit allt tills jag kommer dit om ca 10 dagar. Vi har i alla fall gjort upp om att vi ska exkurera i närheten av Auckland om ca en vecka så vi får se hur det blir. Det blir dock Kunzea-skogar och inte sydbok.
Jag känner väl dom arterna du nämner — borde väl det eftersom jag är auktor till dom. Jag har t o m en Cortinarius kaimanawa, en slemmig liten rackare, men medlem av sektion Purpurascentes. Bifogar bild.
Tack för dom tröstande prden. Jag brukar dessutom använda väderkartor som visar nederbörden under de senaste 14 dagarna. Säga vad man vill om Kiwisarna, dom kan i alla fall fixa fina kartor som är som klippta för en svampletare. Se bifogat exempel (från https://secure.niwa.co.nz/climate-explorer/home.do).
Här ser man både hur många mm som kommit och hur mycket det avviker från det normala. Jag skulle gärna vilja se såna kartor för Sverige. Vet någon om det finns att få tag på, på någon url nånstans?
Jag brukar hålla koll på SMHI:s nederbördskartor:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.