Trist rubrik, men jag är så ivrig att komma igång. God fortsättning på påsken förresten. När nu snön äntligen är borta även i den djupaste delen av skogen var jag spänd att få komma in i de mer trassliga hasselbestånden i skogen. Hittade inte mina målarter men lite smått och gott blev det. En del har jag klarat själv med er tidigare hjälp, men som sgt jag är er evigt tacksam om man kunde få lite hjälp med dessa. Serie 1 bild 1 sitter på en glasbjörk trodde det var klyvsporing men jag blev lite osäker. bild2 på hssel är väl inte en aldyna. En rolig detalj med dessa är att det ser ut som ett meddelande på stammen kanske dynspråket :-)
Artbestämning trädsvampar
Serie 3. Dessa är på hassel. Hasselfrätskinnet på bild 1 får jag rysningar av hur mår hasseln när den angriper tro. Bild 2 dessa har nog sett sina bästa dagar, men någon kan kanske se vad det är. Bild 3 en heltäckande ticka har fler bilder om det behövs av den
Håkan bråkan
Puh! sista serien.
Serie 6. Denna spännande svamp växte på roten av en bok.
bild 2 hade förslag på denna björk-ticka men det försvann igår kväll. Bild 3 en vacker svamp satt på en sälglåga. Detta var allt för nu tusen tack för att ni har tittat och hoppas ni kan hjälpa mig med något.
Artbestämning
serie 1.
2. Kanske björkdyna, svårt att se hur stora de är.
serie 2.
Kanske vårrödhätting, Entoloma vernum.
serie 3.
2. Gamla altickor?
3. Kuddticka.
serie 4.
1,2.Gran- eller tallkotteskivling.
3. Fnöskticka.
serie 5.
1,2. Zonticka
3. Fnöskticka skulle jag tro.
serie 6.
1. Strimmig brödkorgssvamp
3. Kanske gamla tegeltickor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.