Hej. God fortsättning på påsken. Idag var jag ute några timmar i Predikstolen-fäbodarna som ligger i utkanten på NR Nåsten-Hågadalen. Detta skall vara ett erkänt fint svampställe. När jag var där idag var det knastertorrt och knappast några svampar. Däremot blomster. Underviolen en riktigt underskön blomma som verkligen utstrålar en sorts älvalik blyghet.
Vitsippan den högdragna majestäten och under den jobbar den “fula” vätterosen med krökt rygg. Inte undra på att det är lätt att få fantasin att skena iväg när man studerar skogens blommor.
Växtbilder
Lite jobb också för de lärde. Som sagt var inte mycket till svamp i den torra skogen. Tog dock dessa två bilder. Den färgranna satt på gran och den har jag nog sett förut, har dock inget namn förslag. Den andra var häftig en riktigt hårig typ. Vanlig på flera sen länge döda trän kunde inte säga vad det va för art på dem, stammarna var raka och höga möjligen asp eller möjligen gran,
Artbestämning träsvampar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.