Toppmurklorna innehåller inget gift och är du säker på dem så behöver de varken torkas eller avkokas men de vinner smakmässigt på att torkas. Stenmurklor däremot är mycket giftiga och bör hanteras därefter. Absolut inte torka dem i utrymmen där du vistas,man bör vara försiktig även med att transportera dem öppet i bil, Jag brukar förvara dem i en väl tillsluten plastpåse under transporten vidare så torkar jag mina ute i ett redskapsskjul eller på balkongen om vädret tillåter. Jag nöjer mig inte bara med att torka dem utan jag kokar även av dem. (Sedan konserverar jag dem men det sista gör jag för att jag tycker det ser trevligt ut med stenmurklor i små fina glasburkar).
Jag vet att det råder dela meningar om hur mycket man bör äta av dem men det råder inget tvivel om att de bör torkas väl innan de äts eller avkokas i minst två omgångar där vattnet slås bort vid båda tillfällena.
På påskafton åt jag stenmurkelsås på de som var plockade 2009 och 2010.
Väl torkade i ett vindsutrymme.
Det blev även ett 50-tal färska som lades på vinden för att tillredas efter torkning minst 3 månader - men som sagt - i realiteten blir det nog tidigast nyårsafton som de kommer till användning.
Påskens murkelmiddag bestod av ugnstekt vildsvinstek med klyftpotatis och murkelsås på hackade stenmurklor, grädde och sherry, med en sallad som förrätt - den innehöll förutom köpta tomater, rödlök och vita bönor även nyplockat kirskål och nässlor. Mums…
Själv hade jag ett 30 tal valnötsstora färska stenmurklor som jag kokade av á 2 gånger i 5 liter vatten á 10 min, brände av dem i smör och Fondill’on (vin), sedan grädde och det blev det en omelett på just påskbordet :) hur god var inte den till allas förtjusning:) Skönt att det finns fler gourmeter på forumet… Kanske vi skall ha en receptdag då alla som vill bidrager med ett smaskigt recept och vintipps!
det finns ju ett speciellt receptforum här
kollar det ibland om det dykt upp nåt nytt
nu skrev jag här för det var ju inget direkt nytt bara en murkelsås enligt vedertaget gammalt recept med grädde och sherry
kul att det uppskattades - din omelett var dock ny för mig - det har blivit sås av murklorna ända sedan första fyndet för ca 5-6 år sedan då jag kokade av enligt reglerna och smörstekte dem. Gott men tycker de torkade behåller mer smak
I know :) Bo.E
Ditt inlägg vara bara så klockren, mat är kul!
Så ibland är det kul att vara spontan utan tillförd logik, dessutom plockar vi en del svamp för att svampen skall ätas. Svamp och vin är ju en ovanligt lyckad kombination som anammas i Centraleuropa men som vi här i norr kanske inte har i vår närkultur.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.