0 456 visningar

29 svar

Nu går det fort

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:45

så det gäller att hänga med!
1.
Vindstilla, havet ligger blankt ett svagt dis som påminner om tidig morgon vid medelhavet det är bara doften av nybakt bröd, sorlet från trottoarerna och kanske sådär en 10 grader till som är den avgörande skillnaden. Nu är det vår i Skåne och färden går för första gången i år upp till Söderåsen och första stoppet blir Klåveröds dammar, mat för själen som vanligt.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:46

2.
Efter att ha insupigt det trolska och sinnena har skärpts och stadens puls är bortkopplad går färden vidare men bara några hundra meter till mitt ”gamla” trollhandsträsk, det är två år sedan jag började följa utvecklingen här. Jag börjar med att titta till de äldre exemplaren och de är på plats med nu för de en borttynande tillvaro och allt hopp är nog ute att de på något vis skall leva vidare.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:47

3.
Men helt plötsligt blir jag glad igen efter att ha sett hur mina första fynd tynar bort och inga nya fynd gjort på två år så finns det ett nytt stroma på en av de grenar som jag synat noggrant varje gång jag varit här för den är helt full av kantöra men ingen trollhand har synts till där och det fanns inget där den 10 nov 2010, senaste gången jag var här innan vintern slog till. Nu så växter där ett vackert stroma på lite mer än 5x5cm!?

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:47

4.
Glad i hågen fortsätter jag färden upp på Söderåsen, idag har jag bestämt mig för att kolla upp Nackarpsdalen lite bättre det är många år sedan jag var där och kollade in de gamla vulkanerna som finns där. Idag blev det ett kort stopp då utsikterna för att hitta någon svamp i detta område visade sig vara litet, inga eller väldigt några lågor och på de ställen det verkade intressant var det alldeles för blött för att kängorna skulle räcka till. Men det blev i alla fall årets första Kabbleka, Caltha palustris, Gulsippa, Anemone ranunculoides och några vårlökar, Gagea lutea.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:48

5.
Det får bli det vanliga passet, en runda i Skäralid och runt Skärsdammen och en bit uppströms Skärsån. Första knäböjjet blir vid den gamla ekstubben där många myxomyceter hittades i höstas. Det syns bara några rester av höstens slemsvampar men inget nytt men i förnan hittar jag någon liten vit skålsvamp på bokollon en liten vit ”skalbagge” som jag först tog för en mycelklump, den påminner om en bärfis och så en hoprullad mångfoting.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:49

6.
Djurlivet vid dammen är lugnt, inte de mängder av gräsänder som det brukar men de är väl ute i tärängen och har sig, däremot är sångsvanarna, Cygnus cygnus som vanligt här, de har häckat i dammen i många år nu. Vid strandkanten skämmer jag iväg ett helt gäng med Snokar, Natrix natrix tyvärr var jag inte uppmärksam så det blev bara en på bild. En liten spindel får också vara med.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:49

7.
Lite längre uppströms hittar jag några gamla Sidentickor, Trametes versicolor på en eklåga. Ett vackert uppsprucket Tätskinn, Peniophora incarnata på en grov hassel och så några Nässelskålar, Lachnum sulphureum som lyser gula, mer mogna än dem jag hittade sist i Dalby.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:50

8.
Dagen är ljuvlig, våren är ljuvlig och tyvärr dåsar jag till lite i värmen, svetten rinner efter ryggen ändå har jag bara t-skirt och väst på mig. Dåsigheten gör att jag inte är uppmärksam nog, jag skrämmer bort ett par Gulärlor Motacilla flava som inte kommer med på bild, det får bli en vacker Fnöskticka, Fomes fomentarius i stället och några biotopbilder.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:51

9.
Tar mig ner på alla fyra och kollar en av mina favoritlågor och där stöter jag på säsongens första plasmodium av vargmjölk, Lycogala epidendrum och några tillhörande ej mogna fruktkroppar. Den lilla vita skalbaggen dyker åter upp, det är femte fyndet nu och alltid i samband med något mycel!?

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:52

10.
Efter någon timme i sluttningen som vätter mot söder, här är det svalt och det finns lite snö och is kvar och efter att ha snubblat, kravlat och blivit rejält trött i fötterna bestämmer jag mig för att avsluta dagens svampäventyr. Här borde det ha funnits något intressant men nix det visade sig att svamptillgången inte är den bästa men det har varit en underbar dag.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:57

Det har hänt en hel del i naturen sedan denna utflykt gjordes den 2011-04-19 på Söderåsen. Det kommer lite mer i morgon från de senaste dagarna, inte mycket svamp men det blir lite natur i alla fall:)

0

Monica A

26 apr 2011 kl. 23:21

Härliga bilder, härlig berättelse!

0

Emil A

27 apr 2011 kl. 08:37

Fantastiska bilder, härlig utflykt trots svampbrist. Tack JAS!

0

Kjellin

27 apr 2011 kl. 10:26

Supernice :0)

Vilka fina bilder, den lilla vita odjuret var riktigt ball.

0

"JAS" Helsingborg

27 apr 2011 kl. 10:28

Javisst är det ett märkligt litet vilddjur men vad är det för en?

0

Jan A, Uppsala

27 apr 2011 kl. 10:42

Det vita vilddjuret går väl inte SÅ fort. Jag tycker den ser riktigt “lusig” ut!

0

"JAS" Helsingborg

27 apr 2011 kl. 10:57

Nja de var ju inte så allerta när jag vände upp murken ved och fann dem därunder tillsammans med mycel, ett mycellus då kanske ;) brukar inte löss uppträda i “flock” dessa verkade leva ensammna, på något ställe var de dock två!?

0

"JAS" Helsingborg

27 apr 2011 kl. 12:26

Jag har kollat runt på nätet i en timme nu men hittar ingen “lus” som passar? HJÄLP!

0

Bo E

27 apr 2011 kl. 13:07

är tyvärr ingen expert på insekter så jag har inget förslag - har aldrig sett nån sån i alla fall

Men tack för ännu en fantastisk resa i det skånska landskapet! Vackert!!

0

Jan A, Uppsala

27 apr 2011 kl. 14:30

Och jag har varit ute med hunden i 3½ timme - och tittat på svamp…

0

Kjellin

27 apr 2011 kl. 14:53

Hjälp, kan inte gå ut från kontoret, väntar på att transportbolaget skall hämta upp ett paket som skall till Laval (France) :( mellan 9-17 sa de. Vill ut i skogen!!!!!

0

Bo E

27 apr 2011 kl. 15:27

man vill alltid ut i skogen när solen skiner

här har de varnat för regn i två dar o igår kom 5 droppar….

nu har jag utställningen öppen till 17.00 och sen har jag en guidad visning o kvällskurs så det blir inte att komma från jobbet förrnns 21.30 typ - ingen tid att ge sig ut alltså.....
o på lördag är det gig…

hoppas bara att det regnet kommer ned och att det blir fint på söndag - ha ha

0

Kjellin

27 apr 2011 kl. 16:25

Det lär det göra, nu har budkillen varit här, en glass blir det ute i det fria :) och en rask stroll för att få ner blodsockerhalten till vettig nivå. Tänkte passa på och se om murklorna har tagit sig i efter nattregnet.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:05

Som vanligt är det eldningsförbud här i trakten och det har det varit de senaste 5 åren till Valborg så det är lika torrt som vanligt men på måndag skall det bli kallt och regn, sedan tar den nog bara någon vecka till efter det så kommer toppmurklorna hoppas jag:)

0

Hans v E

28 apr 2011 kl. 10:45

Skålen på 5 bör väl vara vit hårskål - Lachnum virgineum, men det finns några närstående, mer kortfotade och korthåriga.

0

Hans v E

28 apr 2011 kl. 10:53

7: Oj, vad fina nässelskålar, men det är nog Trichopeziza mollissima.

0

Rättelse

"JAS" Helsingborg

3 maj 2011 kl. 14:30

Ok Hans v E! Nu är ? uträtat, inte nässleskåi, Lachnum sulphureum och inte den du förslog heller utan Trichopeziza leucophaea. Jag trodde att du hade rätt och kollade bilder mm. men sedan kollade jag med Dyntaxa om den möjligtvis hade bytt namn men om jag tolkade sakerna rätt så är de två olika Trichopeziza leucophaea & T. mollissima.

0

Nu går det lusigt

Jan A, Uppsala

6 maj 2011 kl. 09:57

Jag skickade över bilder på den vita lusen till entomologerna på SLU och har idag fått svar.
Djuret tillhör Ortheziidae = rörlöss. Mats Jonsell skriver:
“Det är svårt att hitta något om dem i litteraturen - men tvärtemot vad jag trodde så ska det finns några arter som är kopplade till svamp bland dem.
Förmodligen en mycket dåligt undersökt del av vår vetenskap om naturen så det går nog att hitta mycket nytt!”
Mats vill gärna ha någon/några att “titta på”.
Jag mailar ner hela mailväxlingen, adresser m.m. till dig, JAS!

0

Nu går det lusigt

"JAS" Helsingborg

6 maj 2011 kl. 21:42

Tack för det Jan! Du är en klippa:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone