0 2714 visningar

16 svar

Blodsopp - Eldsopp

Susanne

3 sep 2006 kl. 20:39

Jag har hittat massor av röda svampar som “blöder” kraftigt då jag skär i dom.
Finns det någon risk att det då är “eldsopp” istället?

0

Ulf H

3 sep 2006 kl. 20:43

Det låter snarare som du hittat blodriska eller vinriska.

0

Susanne

3 sep 2006 kl. 22:20

NIX !
Det är en rörsvamp med TYDLIGA rör på undersidan.
Men tveksam till vilken.

0

klas jaederfeldt

3 sep 2006 kl. 22:52

enda svamp jag vet som har rör och som blöder när man skär i den är oxtungssvamp eom växer på ekar, Blod och eldsopp blånar

0

Susanne

3 sep 2006 kl. 22:59

OK.
Men HUR skiljer jag då på Blodsopp och Eldsopp.
Eller - är det en som du kallar det
“oxtungesvamp”?? (aldrig hört talas om….)
Är det en rörsvamp?
De svamparna jag hittat ÄR rörsvampar.
Brun sammetslen hatt.

0

Hans v E

3 sep 2006 kl. 23:07

Du frågar om det finns risk att det är eldsopp i stället. I stället för vad?

Och vad menar du med blöder?

Klas´ förslag verkar vettigast.

Blodsopp har prickar uppåt på foten. Eldsopp nätmönster.

0

klas jaederfeldt

3 sep 2006 kl. 23:17

oxtungssvamp blöder, ser ut som riktigt blod

0

klas jaederfeldt

3 sep 2006 kl. 23:18

oxtungssvampen har rör och den växer bara på gamla ekar, förklara vad du menar med blöder

0

Susanne

3 sep 2006 kl. 23:53

Hans v E.
Ifall du läst min fråga hade du troligtvis förstått att det jag undrar är:
HUR skiljer jag på Blodsopp och Eldsopp - eftersom det är två OLIKA svampar.
Den ena klassas som “god” och den andra “svagt giftig”.
När jag skär i den jag plockat blir jag blå-lila på fingrarna av vätskan som kommer ut ur svampen.

0

Ingrid&Andreas

3 sep 2006 kl. 23:55

Hej Susanne
Ser att du fått många svar på din fråga och många av svaren bekymrar mig mycket. För det första så kan man inte besvara din fråga av den korta beskrivningen du ger. För det andra så verkar det tyvärr vara en hel del väldig okunniga mmänniskor som svarar på frågor och det är inte bra. De svampar du hittat som blöder tillhör riskorna. Blöder de med vit saft och smakar mycket skarpt på tungspetsen är det pepperriska. Blöder de med röd/orange saft och är orange/gröna i färgern och växer antingen i ung gran eller tallskog är det gran eller tallblodriska. Titta i svampböcker och på bilderna på denna sidan. Alla soppar förutom Karl-Johan blir blå när man bryter eller skär i dem.

0

Susanne

4 sep 2006 kl. 00:03

Jag brukar plocka mycket Blodriska och vet således både hur de ser ut och hur de ser ut när de “blöder”.
Jag HAR kollat i flera svampböcker och även i “svampguiden”.
Men, jag tycker ÄNDÅ det är svårt att veta.
Det där med prickar respektive ådernät tycker jag verkar vara den väsentligaste skillnaden.
Nu steker jag dem och så får vi se ifall vi överlever…Ha, Ha…

0

Annika Eriksson

4 sep 2006 kl. 00:14

Till Ìngrid&Andreas - ni verkar inte vara så kunniga själva i och med ert påstående på sista raden citat Alla soppar förutom Karl-Johan blir blå när man bryter eller skär i dem. Slut citat. Det är inte sant, det finns ett flertal exempel på soppar som inte blir blå t.ex. smörsopp, lärksopp, sammetssopp, pepparsopp m.fl.

0

klas jaederfeldt

4 sep 2006 kl. 00:40

riskor “blöder” inte de vätskar, vätskan kan vara ofärgad, röd, gul, vit lila.Oxtungssvampen blöder droppar som ser ut som blod, när man skär i den, även dropptaggsvamparna kanske man kan kalla att de blöder röda bloddroppar när man klämmer på dem. Snälla alla använd rätta ord och termer om ni vill bli förstådda
om den svamp ändrar färg till blå när man skär i den så heter det att den ändrar färg, ev. blånar, det finns även svampar som rodnar, och grånar

0

klas jaederfeldt

4 sep 2006 kl. 00:43

sedan är varken eldsopp eller blodsopp “röda” svmpar, bägge har brun hatt fast i olika ton, rörmynningarna däremot är röda resp. mer oranga, även foten är rödaktig på bägge, men det är inte att svampen är röd, skriver man det så skall hela svampen vara röd

0

klas jaederfeldt

4 sep 2006 kl. 00:45

dessutom så har hans gett dej skillnaden mellan blod och eldsopp

0

Sussie

4 sep 2006 kl. 09:51

Här är några speciella kännetecken för blodsopp:
1. Hatthuden är mycket mörk och ser ut som den är gjord av sammet.
2. Foten saknar ådring och har mycket små karminröda prickar på gulaktig bottenfärg istället.
3.Svampen “blånar” vid snitt.
4.Den växer i lövskog, speciellt ihop med ek eller bok (någon enstaka gång kan du hitta den i barrskog).

0

Hans v E

4 sep 2006 kl. 13:18

Bra Klas.

Det kommer ingen vätska som man blir blå om fingrarna av varken ur blodsopp, eldsopp eller oxtungssvamp. Har du en svamp med de egenskaperna, är det ett nytt, sensationellt fynd för mykologin (=svampvetenskapen).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone