Intresserad av Får och naturbetesmark som jag är så kollade jag in denna artikel. Längre ner i artikeln är en beskrivning av arter som går att finna där. Bla ängssvampen vaxskivling!?
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1450951/Faren-bevarar-naturbetesmark.html
Jag har blivit Intervjuad ett flertal gånger och det har gjorts många reportage om mina företag och runt mig och jag har ALDRIG upplevt att jag har varit nöjd med det som återgivits i texten/tidningen. Lita aldrig fullt ut på det som skrivs i pressen. Jag har ett flertal urklipp med rent idiotiska saker som reportern påstått att jag/vi har sagt men som aldrig kommit över våra läppar, så de två små “ar,en” som Jan påpekar är en ren bagatell! Men visst är det trist eller rättare sagt jättetrist att det ALDRIG kan bli rätt.
jag har ju varit med massor av ggr, i tidningar, och så mycket felaktigheter som tidningen påstår att jag sagt, när jag märker det vad det gäller svamp, så undrar jag om det är likadant vad de än skriver om. så min slutsats är att det mesta som står i tidningar är fel.
ok det finns justa journalister som läser upp texten för godtjännande sedan kanske det sitter en klåfingrig redigerare som bara stryker (utan att veta vad de ställer till med) för att få plats med någon annons
Jag blev så förbannad på HD (Helsingborgs dagblad) att jag sa upp min prenumeration omgående för 3 år sedan, köper eller inte kvällstidningarna då jag kom på kant med både aftonbladet och expressen efter felaktiga uppgifter angående “hoppborgar” och olycksriskerna i dessa. De sket fullständigt i att vi hade bedrivit i stort sett olycksfri aktivitet i nästan 10 år. Hoppborgar var och är livsfarliga bara för att någon inte kan sköta dem på rätt sett GRRR :((((. Håller med Klas om att det nog är så att det mesta som stor i tidningarna skall tas med en stor skopa salt! Och jag håller inte med om att all publicitet är bra publicitet. Det räcker gått med nyheter på radio och TV, det som står i blaskan är ju oftast gammal skåpmat:) Nu låter jag som en tvär och sur gammal gubbe och det är jag!:))))
Jag tror det är ganska svårt för en allmän journalist att kanske sätta sig in i ett visst ämne för stunden. man får nog vara lite ödmjuk om man har specialkunskap i något mer udda ämne. Själv hatar jag myt-byggande journalistik som E & A sysslar med som inte har uns sanning för det mesta, men detta är ju min uppfatting :)
att en journalist inte kan vara insatt i alla ämnen kan man väl till viss del förstå, men det finns ju dock på dfe flesta större tidningar skribenter med mer eller mindre olika förutsättningar för t ex fotboll o andra sportgrenar, teater, film och musik mm - så inte är det väl för mycket begärt att den som skriver om naturvetenskapliga saker oxå ska kunna lite om detta och framför allt vara noga med att kolla sina faktakällor.
Med risk för att bli betrtaktad som “surgubbe” vidhåller jag att den allmänna korrekturen bara blir sämre o sämre.
Men när det gäller enskilda skribenters lämplighet att skriva om för dem okända företeelser har det såvitt jag minns alltid varit riktigt illa, speciellt om man går lite vid sidan om det inrutade typ fotboll, traditionell teater och film och etablerade musikstilar och försöker beskriva något som kan betraktas som “nyskapande” eller “smalt” då brister det ofta i faktakollen.
Några korrekturläsare finns det inte idag, den enskilde reportern förlitar sig på de rättstavningsprogram som datorn tillhandahåller, de får sig ett visst antal tecken tilldelat och till detta skall man försöka hålla sig. Kolla bara hur avstavningen ser ut i blaskorna idag, det är ingen som kollar det heller. Det finns olika redaktörer som har det övergripande ansvaret för hur tidningen ser ut. Hela det gamla gardet är borta:( Det är som i det övriga samhället, ingen som tar ansvar för det man gör!:(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.