0 539 visningar

22 svar

En första runda i ny lokal!

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:06

1.
I stället för att sitta inne med de övriga i påskstöket fick jag för mig att smyga ut till naturen en runda men jag han inte ens fram till dörren fören protesterna och frågorna kom. Fem minuter senare var alla med i bilen på väg ut till ett nytt område för mig. Tyvärr gick det inte att ta sig fram till ”Lybymosse” så tvärvändning och iväg mot Höör och Fulltoftas strövområde, närmare bestämt Djupadal, en positiv överraskning. Ett område med grova ekar och hasselbestånd i av gammal hävd betad mark med lite våtområden. Interiörbild och några Scharlakansröda, Sarcoscypha austriaca.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:12

2.
Området är mycket vackert men tyvärr ingen svamp, inte ens sippskål och så hade jag för ovanlighetens skull slarvat med batteriladdningen till kameran. Men nu gryr en ny dag och batterierna är laddade och medan de övriga fortfarande sussar ut efter gårdagen så beger jag mig ut till samma område, nja nästan i alla fall, väg 13 delar området och idag blir det den östra sidan om vägen och det området är betydligt större med mer varierad täräng och med fler trädarter och större våtmarker. Vildapel, Malus sylvestris, Slånbär, Prunus spinosa och Klibbal Alnus glutinosa några av arterna här.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:13

3.
Ännu ingen svamp, jag hade hoppats på några tidiga toppmurklor men det är nog för tidigt och så hittar jag inga tecken på att marken är kalkhaltig, inga gullviverosetter syns till men en del andra vackra vårarter. Skogsviol, Viola riviniana, Svalört, Ranunculus ficaria och Åkerfräken, Equisetum arvense med en spröd och vacker spira.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:13

4.
Äntligen något i svampväg, faktiskt något som jag inte sett tidigare en ticka på Fläder, Sambucus nigra. Här behövs hjälp för jag har ingen aning och inte vet jag vad jag skall söka svaret på gåtan om inte svampguiden kan hjälpa mig.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:14

5.
En Avenbok, Carpinus betulus, förgyller platsen, dess vackra hängen som avtecknar sig mot den blå himmeln påminner om att den inte är släkt med boken utan står hasseln närmare och Häggens, Prunus padus blomklasar är snart utslagna, så var det när bilden togs i söndags, nu blommar de och sprider, som jag tycker en ljuvlig doft över det skånska landskapet.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:14

6.
Många fjärilar är på jakt efter nektar, de är svåra att fotografera men några Citronfjärilar, Gonepteryx rhamni hamnar på bild de svärmar och busar med kål och nässelfjärilar några påfågelögon vill också vara med men de är inte lika koncentrerade på nekaren som citronfjärilen. I Skogslönnens, Acer platanoides kronor surrar det ordentligt. Jag tar en paus och lägger mig ner i gräset och insuper våren, lyssnar till den första näktergalen som högljudd förkunnar sin närvaro i slånbärsbuskarna alldeles intill en lövsångaren försöker energiskt göra sig hörd, en spillkråka slår sig ner i en av de många lindarna och trummar en virvel, jag njuter i fulla drag och låter min själ fyllas av det underbara.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:15

7.
Nere i sankområdet vid dammen som är full av grodyngel och vattensalamandrar hittar jag en liten skålsvamp på en murken gren, den får lämnas på identifiering En bit bort hör jag hur vildsvinen har fått vittring av människa och ger sig iväg in i den tätare skogen, lite överraskad blir jag och börjar göra lite mer väsen av min framfart, har inte haft en tanke på svinen men nu har de antagligen kultingar så det är kanske bäst att vara på sin vakt. Ett stilla porlande fyller lyften och törsten gör sig påmind men jag tänker inte dricka ur bäcken utan tar till vattenflaskan i stället. En stunds vila vid vattendraget återställer lugnet.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:16

8.
En jättebok har gjort sitt, den har lämnat en högstubbe och en maffig låga full av intressanta saker, skall bli roligt att besöka området i höst, här finns det säkert flera vaxingar, kremlor, sopp och en massa annat för att inte tala om vad som då kan hittas på de kraftiga lågor som finns i området men nästa resa hit blir för att plocka lindblommor. På jättelågan hittar jag Borstticka, Trametes hirsuta, stora och många Plattickor, Ganoderma applanatum med galler. 

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:17

9.
Mängder med Bokdynor, Hypoxylon fragiforme och några riktigt stora Fnösktickor, Fomes fomentarius bebor också lågan, tyvärr är det ett riktigt ogenomträngligt snår med slån, fläder och nyponrosor som lågan har lagt sig i så det är inte lätt att komma till men lite rivsår och taggar har inte stoppat mig tidigare och gör det bara delvis nu.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:18

10.
På den östra sidan av dammarna är det ett riktigt hässle med många Hasseln, Corylus avellana bestånd, jag tillbringar en del tid med att kolla om det kanske finns sprickborstskinn på någon av dem, skulle vara kul att hitta trollhand på hassel men jag hittar bara en massa intorkade Kantarellmusslingar, Plicaturopsis crispa, de finns nästan i varje hasselbukett. På en ekstubbe några Korkmusslingar, Daedalea quercina, de finns nästan på varenda ekstubbe i området.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:19

11.
Dagens tur närmar sig sitt slut, telefonen har ringt och påkallat uppmärksamhet om att det är dags att åka till vännerna vid Fulltoftasjön (Ringsjön) för att grilla lite lax. Några Vårstarr, Carex caryophyllea och blommande Krikon, Prunus domestica ssp. Insititia får bli det sista från området denna gång.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 00:19

12.
Några bilder från sjön, björkskogen och på mig när jag lär barnen hur Vattenmynta, Mentha aquatica smakar, ja de brukar alltid få en lektion om det ätbara i naturen och då inte bara att det är svamp och bär som är ätbara och nyttiga. Hoppas att ni har haft en angenäm tur med mig i en för mig ny del av det Skånska landskapet som har så mycket att bjuda på.

0

Lena M

28 apr 2011 kl. 08:07

Svamparna lyser också med sin frånvaro nere i Skåne läser jag och det är väl torkan som är boven.
Men det är så vackert ute nu med allt som blommar, fågelsången, bäckar som porlar.
Visst är det en härlig tid och roligare blir det framöver.

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 09:14

Nja vi har inte så torrt här ännu inte i skogarna i alla fall det är bara så att denna tid är nog en av de artfattigaste i vår region, ni ligger före med de flesta arter.

0

Hans v E

28 apr 2011 kl. 10:32

Kan man få en närmare titt på skålsvampen i 7? Jag tycker det lutar åt Vibrissea (Apostemidium) decolorans.

0

Bo E

28 apr 2011 kl. 12:19

som vanligt en intressant resa i skånenaturen

nu ser jag att vi ligger ganska lika till med lövsprickning t ex jämfört med för några veckor sedan

det går fort nu
snart är skogen grön igen

men svamp är det ont om - förutom stenmurkla har jag bara sett gamla intorkade fjolårsrester

intressant då att toppmurklan kanske är att vänta på om den inte kommit hos er heller ännu

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 15:21

Toppmurklorna brukar komma samtidigt som gullvivan, åtminstone på mina breddgrader.

0

Bo E

28 apr 2011 kl. 16:20

ok
då är det snart dax att leta igen då

gullvivor har jag sett blommandes - men ingen toppmurkla…
var på ett ställe där jag fann dem förra våren men vet ju inte hur pålitligt de kommer igen - som stenmurklorna eller mer slumpmässigt

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 18:49

Inga förslag på tickan?

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2011 kl. 20:00

Har du tur så är det en typisk fläderticka. Grattis i så fall!

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 20:55

Fläderticka !??? Har du ett latinskt namn på den?

0

Jan A, Uppsala

28 apr 2011 kl. 21:14

Har aldrig hört talas om nån sån…;)
Men ett “latinskt” namn går väl alltid att snickra till!

0

"JAS" Helsingborg

28 apr 2011 kl. 22:25

Jag blev misstänksam men man vet aldrig riktigt med dig din lurifax;)
Vad sägs om Oxyporus jasbukus?

Nej allvarligt, jag skulle väldigt gärna ha ett förslag på den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone