Sålunda blev den omtalade middagen:
Förrätt:
Jacob’s Creek Chardonnay
Smörstekta äggkremlor på
chevré-ost.
Huvudrätt
Harsadel, gräddstuvade karljohan, gratinerade brunsoppshuvuden, klyftpotatis.
Jacob’s Creek Granache
Efterrätt
Mirjas fläderbloms-sorbet på en spegel av krossade björnbär.
Sherry
Det började trevligt och eskalerade med förtäring och allehanda diskussioner. Alltihop blev mycket trevligt och synnerligen sent. Vi beslöt göra repris på middagen innan svampsäsongen är över. Eller vad tycker ni?
mvh
Jaa! eftersom jag var med på den första rekommenderar jag fortsättning(ar)!
helgen efter valet passar mig -även om det är Bokmässan med tillhörande kringhändelser men det gäller ju att prioritera!!
förhoppningsvis har jag hittat mera svamp då också!!!
blir det för tjatigt med fläderblomssorbet?
Jag skulle gärna vilja veta när och var, lite i tid innan. Jag besöker SKF regelbundet och eftersom jag antar att denna kulinariska upplevelse även nästa gång kommer att tilldraga sig i Göteborg vore det trevligt om det gick att kombinera resandet. Sugen på Jacob´s creek och all denna mumsiga svamp.
Så trevligt det låter. Jag skulle bra gärna vilja vara med, men det är lite långt från min småländska prästgård till Göteborg en fredagskväll.
Känner ni alla varandra redan, eller är det här ytterligare en trevlig “biprodukt” av detta roliga svampforum?
Hoppas det smakar riktigt bra. Jag skulle bra gärna vilja ta del av era recept sen.
Tack snälla Mirja. Det är verkligen generöst, men jag har en make också. Det blir lite för mycket våldgästning tycker jag. Jag hoppas vi får tillfälle att träffa alla trevliga svamp-göteborgare vid något annat tillfälle där vi kan ta in på hotell (och kanske inventera lite västkustskog på samma gång).
Passar på att vidarebefordra ett enkelt, läckert KJ-recept som en italiensk vän med mycket svamp i roslagsskogarna använder:
Skiva Karl-Johan, vänd den i mjöl och fritera lätt i olja.
Salt är det enda som behövs.
Vi provar det i kväll på de fina Karl-Johan som maken fann i gräsmattan när han skulle ut och hämta tidningen i morse.
Hej!
Var passade svampkrustaderna in som jag pratade med dig om Hans?
Till middagen som tillbehör kanske? O svartvinbärsgelen?
Själv har jag aldrig ätit risksallad så jag har svårt att komma med förslag:(
Stod i dag o va sååå nära på att köpa mig en rök, har ju även fiska mycket makrill som ligger i frysen men den var för stor…en annan gång kanske…
Svampkrustaderna låter utmärkta till huvudrätten, Totte, därutöver svartvinbärsgelén som tillbehör. Sen klyftpotatis och mos på palsternackor.
Jag tänkte något halv-vilt till risksalladen, som vaktel.
Men makrill låter det, jag kommer få några rökta sådana, kanske kan det passa till salladen… Något fylligt vitvin till…
Hej!
Ja vi ska ha middag tillsammans o ja det har varit en träff innan här i Göteborg där jag själv inte kunde delta men det kan jag denna gången, e det rörigt fortfarande?
Jag har inte allas mejl o inte allas telenummer så då når vi varandra bra här på forumet o ja våra middags menyer tycker vi funkar bra här på forumet, det handlar ju om svamp :)
Blir du inte inspererad?
Krister, du behöver inte läsa detta om du inte vill, o därmed inte bry dig. Vi är några som tycker att det fungerar bra. Kan du inte unna oss det.Själv har jag inte möjlighet att åka 100 mil tur/ retur. Jag önskar de som kommer till skott får det gott o trevligt.Jag blir så avundsjuk…...
Jag är inte alls speciellt väl bevandrad i sommelièrens sköna konst… Så vinval överlåter jag med varm hand åt någon som är bra på det. Sen är det ju så att om jag och min käre make ska hem på nattkröken så måste någon av oss var nykter också. Annars ryker “styrlappen”...
Men generellt… till vaktel med risk-sallad kan man nog tänka sej ett fylligt vitvin med en aaaaning sötma, eller varför inte ett gott mörkt öl?
Huvudrätten… var det rådjur? Rödvin är väl vedertaget där? Medelfylligt?
Och dryck till rabarberfromage känns svårt. Kanske ett vitt vin igen som gärna får likna det till förrätten fast efterrättsvinet kan vara sötare… Inte för syrligt vin i alla fall - det kan nog bli knepigt ihop med syran i rabarbern…
Jag är inteheller så bra på viner men jag tycker väldigt mycket om lite lagom mörk öl:)
Staropramen skulle kanske passa ?
Kanske inte så mörkt men gott
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1679&Butik=0&SokStrangar=
Hittade på systemets sida en sökfunktion o sökte på vaktel o fick dessa förslagen:
http://www.systembolaget.se/MatOchDryck/VisaPassandeDrycker?receptId={DCA6B78E-5651-435B-B3C0-637A321A2D83}&vgrupper=75, 592&visaAlla=false&minPris=0&maxPris=9999&butiksId=0&CurrentPage=1
kan det vara nåt?
Nytt försök…
http://www.systembolaget.se/MatOchDryck/VisaPassandeDrycker?receptId={DCA6B78E-5651-435B-B3C0-637A321A2D83}&vgrupper=75, 592&visaAlla=false&minPris=0&maxPris=9999&butiksId=0&CurrentPage=1
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7211&Butik=0
Den känns som om den skulle kunna passa! :o)
öl skulle säkert funka, Ina’s vin var slutsålt här. Men vaktel är ungefär som anka, hittade detta på bolaget som har gott betyg:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=22372
öl alt vin till risksall. + tillbehör?
Huvudrätten passa nog detta:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=12660
Bocken undslapp mig tyvärr, så jag grunnar på alternativ.
Freya, mange takk för det fina erbjudandet, vi får alldeles se till att det blir av: en svampmiddag över gränserna! Nått att grunna på
Antar att det vita vin förslaget från Ina är till förrätten…ser ju helt ok ut tycker jag.
Hittade annars mörkt öl till förrätten http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1632&Butik=0&SokStrangar=
vad vill vi ha?
Detta har jag druckit förut o vet att det är gott, finns på systemet hos mig o passar till förrätten. Vad väljer vi?
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=5106&Butik=0&SokStrangar=
ursäkta att jag blandar mig… men en anka skulle nog bli besviken i att bli jämförd med en liten vaktel, och även tvärtom !
läste så om ett av nerna och man kan då konstatera att man i anitra´s lilla bolag är väldigt kreaktiva med att ange smaknyanser, eller vad sägs om följande “Utvecklad, kryddig smak med inslag av fat, plommon, paprika, rotfrukter och vanilj.” nästan så man kan tro att det är göran som provsmakat !
hur som helst hade det varit kul att arrangera något som ni är i gång med, själv finns jag rakt västsydväst från göteborg med fantastiska svampskogar och spännande vinbutiker plus riktigt bra value for the money viner i butiker som netto o fakta om man vet vad man skall välja.
Både ankan och vakteln (å kycklign) är mjälla i köttet och har mkt lite viltsmak, ett lättare vin bör passa. Så nog går de att jämföra.
Vildand, ringduva, tjäder vill väl snarast inte jämföras.
Rakt västsydväst Gbg, blir det Jylland eller Läsö? Trevig med god tillgång på vin.
H-G, jag skämtade lite, maträtter där svamp ingår ska naturligtvis avnjutas med stor finess och i bästa gourmetanda och då är valet av viner av största betydelse. Däremot är kunskapen om svamp i kombination med vin ett eftersatt ämne. Detta tog man upp i den utmärkta tidskriften All Tomat för något år sedan men jag har inte sett något resultat ännu. Dock vet jag att en torr sherry typ La Ina eller Tio Pepe är utmärkt till olika sorters svampsoppa.
Jag menade å andra sidan allvar, en iskall pärla till exempelvis kryddstarka kantareller eller blodriskor är alldeles utmärkt.
Torr sherry till svampsoppa låter fantastiskt gott.
Jag tycker det är en utmärkt idé att utforska sambandet svamp och dryck mer utförligt. Väntar spänt på fler förslag från forumet…
Totte och jag har funderat på om vi kanske ska göra en kupp och föreslå Staropramen Dark till förrätten!
Till efterrätten har vi diskuterat http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2917&Butik=0&SokStrangar=VITA+VINER%2c+s%u00f6ta%3a%u00d6sterrike%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a - vad tror andra inblandade om det?
Totte; Morgon är allt för lätt till huvudrätten, de jag rådde om längre upp har lite mer kraft. Kraft durch freundschaft u z w. Den jacobs creeken vi tog sist gifte sig fint med haren. Men förslag är välkomna.
Per d Rejält med svamp det där.
Ina, kuppen är en succé, har lovat införskaffa dryck å det snaraste. Totte pratade sig varm för hare, hur är din inställning?
hörs
Men skärp er! Jag säger som Affe-rubriken är ju tydlig-varför läser ni om ni inte är intresserade?Min egen middag för idag står i ugnen-tomaten Striped Cavern urtagen och fylld med köttfärsröra med mjukstektlök, vitlök, , mandelriska, grädde, tomatinnehållet, olivolja med chili och vitlök( Casa di Luca-rekommenderas varmt!-fast litet för litet vitlök) och en liten skvätt vitt vin.Toppade med litet hyvlad parmesan.Blev i och för sig med mandelriska-tog fel påse i frysen-hade tänkt kantareller-men skogens godaste svamp skämmer ju aldrig ut sig!
jo lena m, du är bara avundsjuk. jag hade också gärna varit med men tycker det är lite småkul att läsa om vad andra med svamp, mat och vinintresse hittar på.ibland håller jag med och ibland skakar jag på huvudet, men bara för att jag är kritisk så skriver jag det inte här, låt denna svampdokusåpa fortsätta !
Middagarna är inte någon klubb för inbördes beundran för några få som redan känner varandra - vi har träffats “här” och utesluter ingen. Om man bor för långt bort från Gbg för att haka på och käka och snacka svamp kan man ju dra igång nåt eget där man bor. Jag tycker att det är jättekul och rekommenderar det varmt!
Per d
Skoj att du tyckte svampmiddags replik utbytet var roligt. Vi diskuterade ju en del svamp under kvällen och allt är ju inte helt icke-kontroversiellt. Lite mer spännande i alla fall, än min inlaga om öronmusslingens lämplighet som föda.
När jag kvicknar till efter den blöta helgen, skall jag skriva en redogörelse för mat&prat, då blir det nog en svampsåpa värd namnet.
Tänk vad ett gemensamt intresse kan skapa!Helt underbart att kunna träffas och njuta av livets goda. Har följt detta planerande, som ni tillsammans delat.Sett er framför mej, hur ni liksom jag rusat runt i naturen, letande efter alla delikatesser som gömmer sig bakom stubbar och strån, väntande på att plockas, tillredas, och med största njutning intagas, Sett alla underbara svamprätter framför mej, som ni nu njutit av på er välförtjänta svampträff.Jag är inte avundsjuk.Jag glädjsmed Er.
Visst är det väl trevligt med svampmiddagar. Men det är inte en världshändelse att 4 pers. möts i Göteborg för att tillsammans med vad jag kan förstå en mängd alkohol göra sig en glad och trevlig afton. Folk samlas överallt i hemmen för att göra likadant. Det är inget märkvärdigt med det.
En del “gläds med er” som att det vore någonting som är ouppnåeligt för den stora allmänheten.
Tänk om det skulle vara samma ståhej för att 4 pers. samlas för att äta surströmming eller ha en kräftskiva och kommentarerna skulle vara i stil med: “jag ser alla underbara mandelpotatisar framför mig för att inte tala om nubbarna till kräftklorna”. Det är väl inget märkvärdigt med det.
118 inlägg är minst 100 för många tycker
bengt sand, jag tror inte du förstått “grejen” bakom det hela. dessa personer har mötts i ett forum på internet och tack vare det kunna arrangera 2 svampmiddagar. vill minnas att du provade arrangera något liknande men i mycket större skala tidigare i år man att det hela rann ut i sandhen. klart du är avundsjuk bengt !
Hej Per!
Nej, avundsjuka ingår inte i min värld. Jag gläds med andra när det går bra och gläds med mig själv när det är läge för det. Att vara avundsjuk på andra är ett mycket destruktivt tillstånd som inte har något gott med sig.
Visst försökte jag att ordna en jättefest i våras men inte kunde man läsa om detta i inlägg efter inlägg. Jag tycker bara att det är riktigt tjatigt och ointressant när det inte handlar om något uppseendeväckande. Och, som sagt, någon avundsjuka framkallar det inte. Min familj och vänner åtnjuter ofta middagar med liknande teman utan att det är något särskilt med det.
jovisst bengt, det är väl helt naturligt att du inviterar din familj och dina vänner på middag. men här har alltså en grupp kommit samman tack vare internet och detta forum och för en konversation kring detta över nätet. sannerligen intressant tycker jag. är säker på att vi läst mycket om din fest här om den av olika anledningar inte runnit ut i sand(h)en !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.