0 527 visningar

9 svar

Tropiska svampar

Caspar

3 maj 2011 kl. 18:16

Jag har varit i en regnskog i Costa Rica och plåtat alla svampar jag hittat. Hojta gärna om ni känner igen något. Laddar inte upp något här utan hänvisar till mitt flickr-konto: http://www.flickr.com/photos/60172932@N06/sets/72157626639008144/

0

Caspar

3 maj 2011 kl. 18:19

Man måste alltså kopiera adressen ovan och klistra in i webläsaren (svampguiden tror att det är en mailadress).

0

"JAS" Helsingborg

3 maj 2011 kl. 23:43

Gick inte att googla på den heller?

0

Caspar

3 maj 2011 kl. 23:50

Hej,
Du googlar inte utan klistrar in den där det står http://www.svampguiden... osv

0

Caspar

3 maj 2011 kl. 23:53

Prova den här ist. http://tinyurl.com/3lla3dj

0

Emil A

4 maj 2011 kl. 07:04

Häftigt! Vilka granna färger. Vill åka till ITCZ också!

0

Lena M

4 maj 2011 kl. 07:43

Roligt att få se dina fynd, några JASsvampar fanns också med. Är det en stinksvamp den som har gallerverket under hatten ?

0

"JAS" Helsingborg

4 maj 2011 kl. 11:19

Tror inte på Trichia decipiens mer då en Hematrichia kanske H. clavat, Ceratiomyxa fruticulosa håller jag med dig om. På CIMG2046 tippar jag på någon Arcyria, IMG_1171 är ju också någon myxomycet men nästan alla av dem är väldigt svåra utan mikroskopering gäller även mogna sporangier. Förövrigt mycket läckra bilder, kul med lite andra svampar än de hemmtama:)

0

Irene A

6 maj 2011 kl. 18:25

Det var en fin samling bilder!
Bara några idéer här:

2182: Skulle också gissa på ditt förslag, Pycnoporus sanguineus.

1732 och 9265: Favolus, samma art eller två olika?

0566: Lentinus crinitus kanske?

9620: Xylaria, men med tanke på hur många hundra (eller kanske tusen) arter som finns, är det inte så stor chans att det är just polymorpha (om den nu inte är artbestämd mikroskopiskt)..
“Xylaria sp.” är också en av de många arterna i släktet.

9581: Någon Marasmius

1155 och 1157 Någon Pluteus

Övrigt: en eller flera Ganoderma-arter, någon Trametes eller liknande

0

Caspar

17 maj 2011 kl. 12:48

Ursäkta lite sent svar. Tack ska ni ha för tipsen, jag är imponerad att ni ens vågar gissa.. de flesta arter såg jag bara en gång. I och för sig fanns det inte så mycket svamp, de flesta hinner blomma ut och ruttna bort inom en vecka och det finns nästan inga mykorrhizasvampar i tropisk regnskog (utifall någon kände sig inspirerad, det är inte så kul som det ser ut på bilderna).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone