0 475 visningar

10 svar

Toppmurklorna kommer snart!

Kjellin

3 maj 2011 kl. 21:04

Vilket väder va :)

Fantastiskt för toppmurklan i alla fall, kommer det mer regn ett par dagar då kan man snart ut och skörda ;)

Termitomyces titanicus

0

Lena M

4 maj 2011 kl. 07:46

Jasså du tror det !
Trots snöblandat regn i går så blev det inte mera än ett par mm i regnmätaren, mycket mera behövs och så värme på det.

0

Kjellin

4 maj 2011 kl. 08:29

Här har det regnat bra :) Lena.
Och ett par dagar till med nederbörd skall det bli så  upp med hoppet!

0

Lena M

4 maj 2011 kl. 08:47

Var i landet bor du då ?

0

Lilla My

4 maj 2011 kl. 08:56

Håller med Lena, här i norra Östergötland behövs ganska mycket mer regn om det ska bli en bra säsong. Värmen kommer tids nog, men torka vill vi inte ha.

0

Kjellin

4 maj 2011 kl. 13:08

Fagra Stockholm :)

Jag har några säkra lokaler fast även under goda år brukar det bara bli några. Men som 1991 lär ju bara vara once upon a lifetime, då var det fantastiskt. Hittade även då blek Rund toppmurkla och över 60 liter vindlad klockmurkla på en lokal.

0

Bo E

4 maj 2011 kl. 13:15

har du några tips på terräng som passar dessa murklor
?

här har jag i alla fall hittat några typiska stenmurkelställen på skogsvägar med tallskog och gammal bråte (murna lastpallar verkar de gilla!) och en del kommer ju under sandiga rotvältor.

men toppmurklan har jag bara hittat på ganska sank gräsbevuxen skogsväg i blandskog utan direkta kännetecken
och som barn såg jag en på gräsplan som bränts av några år

0

Kjellin

5 maj 2011 kl. 16:13

Jag är ingen svampexpert men enligt mina erfarenheter, gamla tomter med gräs och lind, bränd kulturmark. På överbeväxt väg, till och med en gammal vändplan med grus hittade jag vindlade klockmurklorna i mängder, alltså på ganska oväntade lokaler. Oftast lite bortglömda ställen där människan har påverkat naturen, om man nu kan förklara det så. Nånstans mellan slutet på maj till första veckan i juli. Jag tycker det jättespännade med toppmurklorna för de är så otroligt svåra att hitta och man hittar dem nästan aldrig på samma lokal 2 gånger…?
Att svampplockning kan vara så spännade.

Hoppas detta kan ge nån vägledning Bo E och alla andra på forumet :9)

0

Bo E

5 maj 2011 kl. 16:43

tack

jo det tycker jag var bra förklarat

jag ska hålla ögonen öppna på såna platser
har amnat att de i varje fall har en ganska annorlunda spridning än stenmurklan som jag mest hittat i ren barrskog på sandig mark men även de verkar dras till platser där mänsklig aktivitet rubbat de översta jordlagren eller spritt ut cellulosarikt avfall

0

Lena M

5 maj 2011 kl. 17:45

Då kommer jag med mina tips.
Jag har hittat dem, först och främst på bränd mark men också efter skogsvägar där det legat timmervältor, inte lika många som på första allternativet och i år vete sjutton, det fattas regn.
2008 och -09 fanns det relativt gott om dem, får väl se om det blir några i år.

0

"JAS" Helsingborg

5 maj 2011 kl. 21:03

Gamla ödetorps områden är bra platser att leta på precis som Kjellin skriver och jag kan då föreslå de gamla syrenhäckarna om de finns kvar och hönsgårdarna,de brukar inte vara så svåra att lokalisera men det stället jag har hittat flest på är en gammal garagenerfart på ett industriområde i Ruda mellan Högsby och Oskarshamn. Straxt söder om Ruda finns en gammal herrgård där det växer mängder av mistel i gamla pilar och i det området finns/fanns det mycket matsvamp under hela hösten men det är 20 år sedan jag var där på svampjakt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone