dubbel avkokning i två vatten är en beprövad metod
jag föredrar torkning
man ska torka dem så gäller en minimiperiod på minst tre månader - jag brukar låta dem vara minst ett halvår
observera även att torkningen måste ske i ett utrymme där människor inte bor eller vistas - de avger gift medan de torkar och det är inte nyttigt att inandas.
ett torrt vindsutrymme är perfekt - eller nån form av uthus med torr luft
Stenmurklan finns med bland giftsvamparna, varför envisas med att äta dem? Det smakar lika bra (nästan) med torkad sandsopp. http://svampguiden.com/giftsvampar/lista
visst vet jag att stenmurklor är giftiga och att man inte får bort allt gift med att koka av eller torka,detta är något som jag alltid berättar när jag snackar svamp.
jag berättar även att vid avkok eller torkning så klarar de FLESTA att äta murklor.
vad det gäller canserriskerna så brukar jag referera till ett samtal som jag hade med en rep. för livsmedelsverket, där jag bad honom att jämföra ett mål murklor i veckan med att t.ex röka 2 cig. om dagen eller alltid vistas i sthlmsluften, svaret jag fick var att SÅ farliga är de inte. jag förstår att detta svar skrämmer skiten ur de människor som försöker att leva så giftfritt som möjligt, men vi andra som kanske har insett att med alla livsmedelstillsatser och övriga larmrapporter om canserogena grejor som vi får i oss , så är något mål murklor som vi stoppar i oss då och då inget större problem
Grillad älgfile och stuvad stenmurkla har varit en av mina favoriträtter, men jag har blivit förståndigare med åren. Nu äter jag inte stenmurkla. Jag tycker inte att man ska äta giftsvampar. Jag har också slutat röka för 30 år sen. Klas när man får i sig så mycket skit ändå varför spä på det hela med stenmurklor?
Om det nu är som Klas säger att han har pratat med en representant på livsmedelsverket så antar jag att personen ifråga var så kompetent att Klas litade på denne, vilket han uppenbarligen gjorde och att Klas inte far med osanning här på forumet tar jag oxå för givet. Jag gör numera som Klas, äter stenmurklor, däremot pallar jag inte blåmusseron för magen och det är ju flera svampar som innehåller lite gift och är jobbiga för känsliga magar på ett eller annat vis. Jag håller oxå med dem som inte vill äta stenmurklor för att de inte vill äta “giftig” svamp men själv är jag mer orolig för all den skit jag får läsa när jag läser innehållsförteckningarna på den mat som vi alla dagligen stoppar i oss. Försökte idag att köpa lite animaliskt pålägg till min sjuka dottern som ligger nerbäddad och har fått skinknoja och “behöver” en skinkmacka omedelbart. Jag kan meddela er att det blev ingen skinkmacka för det jag fick läsa på förpackningarna fick mig ännu en gång att avstå från dessa “farliga LIVSMEDEL” :(
Grymt skön kommentar Klas J! Du är min hjälte :P
Förresten, nu när ni ändå pratar om murklor o gyromitrin.. hur kan ett gift vara luftburet??
Är giftmolekylen bunden så hårt till vattenmolekylen att den följer med vid förångning eller bildas det någon gas. Hur stabilt är giftet egentligen?
Bra fråga, förra året när jag stannade till vid ett hygge i småland på väg från HBG till Västervik, plockade jag ca. 10 lit stenmurklor och ställde dem bak i bilden täkt med en jacka men efter någon timme så blev vi som åkte i bilden lite yra och illamående men jag reflekterade aldrig över murklorna fören efter att illamåendet tilltog. Stanna de och stoppande dem i en plastpåse vilket kanske inte är det bästa så klart men vi hade knappt en timme kvar till vårt mål. Efter att ha gjort detta och vädrat bilden var illamåendet och yrslen borta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.