Har aldrig sett några vårmusseroner men skulle gärna vilja hitta några. Ditt tips att gå ut nu och kolla är jättebra men hur ser man redan nu att det kan växa upp musseron på ngt ställe? Kan man se grönare ringar i gräset eller är det ngt annat som avslöjar att det kan växa upp musseroner just där?
Det finns även andra växter som kan göra gräset grönare och även bilda häxringar, jag har flera år nu jagat mig fördärvad i Rååns dalgång efter vårmusseronen och där uppträder det gröna fläckar/ringar som jag tror har med någon ärtväxt/vicker att göra, några svampar har jag aldrig hittat på dessa ställen:(
Vårmusseronen vill ju oxå ha kalkrika marker så det kan du ju kolla upp först Madde så slipper du ränna runt i hela Småland.
Har sett nu här hemma att gräset blir grönare även där jättetrattskivlingen brukar växa. Lättare iaf att hitta ställen att hålla koll på framöver och hoppas på en stor mängd tur:)
JAS, det med kalkmarker visste jag men tack iaf:) Ska jag ut och leta på fritiden blir det att kolla efter kalkmarker först men när jag håller utkik i jobbet så får jag förlita mig mer på turen;) Via jobbet flänger jag redan runt i halva småland och en del av blekinge så privat kan jag senare rikta in mig på andra halvan;)
Synd bara att svärmor flyttat från Gotland… Hon känner en som känner en annan som plockar vårmusseroner varje år där men nu blir det inte längre så många besök dit.
grattis micke!
nu har det ju kommit lite mer regn så det kanske tar sig
har inte varit i hovstaskogen i år men en bit norrut vid axbergs kyrka fanns det ingen svamp alls i förra helgen i a f
kollade mest efter toppmurklor men efter regnet blir det väl att söka vårmusseron oxå då
trevligt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.