0 1581 visningar

11 svar

Häxringar

Ranghild

7 maj 2011 kl. 13:17

Nu är det en perfekt tid att gå ut på gräsmattor och titta efter ringar där det kanske kommer att finnas vårmusseroner eller champinjoner längre fram. Åtminstone här i Sthlmstrakten.

0

Lena M

9 maj 2011 kl. 08:28

Jag hittar vårmusseroner i barrförna i gamla granskogar här i Gästrikland,kanske en udda miljö eftersom de står i böckerna att de växer i gräsmattor . (älvringar )

0

Madde Småland

9 maj 2011 kl. 10:00

Har aldrig sett några vårmusseroner men skulle gärna vilja hitta några. Ditt tips att gå ut nu och kolla är jättebra men hur ser man redan nu att det kan växa upp musseron på ngt ställe? Kan man se grönare ringar i gräset eller är det ngt annat som avslöjar att det kan växa upp musseroner just där?

0

Lena M

9 maj 2011 kl. 10:08

Ja gräset är mörkare grönt där svamparna kan komma men jag har sett samma sak när det gäller nejlikebrosskivlingen som dyker upp i juni.

0

Madde Småland

9 maj 2011 kl. 10:18

Ok tack:) Får hålla ögonen öppna när jag är ute i jobbet och passerar alla hagar och ängar som finns utmed de grusvägar jag kör på. Bilen jag kör är rätt hög och det har tidigare hjälpt mig att se svampar på avstånd så grönare gräs bör jag också kunna se:)

0

"JAS" Helsingborg

10 maj 2011 kl. 20:19

Det finns även andra växter som kan göra gräset grönare och även bilda häxringar, jag har flera år nu jagat mig fördärvad i Rååns dalgång efter vårmusseronen och där uppträder det gröna fläckar/ringar som jag tror har med någon ärtväxt/vicker att göra, några svampar har jag aldrig hittat på dessa ställen:(
Vårmusseronen vill ju oxå ha kalkrika marker så det kan du ju kolla upp först Madde så slipper du ränna runt i hela Småland.

0

Madde Småland

11 maj 2011 kl. 10:17

Har sett nu här hemma att gräset blir grönare även där jättetrattskivlingen brukar växa. Lättare iaf att hitta ställen att hålla koll på framöver och hoppas på en stor mängd tur:)

JAS, det med kalkmarker visste jag men tack iaf:) Ska jag ut och leta på fritiden blir det att kolla efter kalkmarker först men när jag håller utkik i jobbet så får jag förlita mig mer på turen;) Via jobbet flänger jag redan runt i halva småland och en del av blekinge så privat kan jag senare rikta in mig på andra halvan;)

Synd bara att svärmor flyttat från Gotland… Hon känner en som känner en annan som plockar vårmusseroner varje år där men nu blir det inte längre så många besök dit.

0

klas jaederfeldt

11 maj 2011 kl. 21:48

varför inte åka över ölandsbron???

0

Ragnhild

12 maj 2011 kl. 19:50

Jag tror inte att man kan se vad som kommer, bara att något är på gång. Champinjoner, vårmusseron, nejlikbroskskivling är vad jag hittar i “mina” ringar. Och samma varje år.

0

Mickeleh

12 maj 2011 kl. 19:54

Mina första vårmusseroner,gräsmatta framför huset, har redan tittat upp i en för i år ovanligt ljusgrön häxring.Torra och maskätna var de stackarna men med lite regn så....

0

Bo E

16 maj 2011 kl. 15:34

grattis micke!

nu har det ju kommit lite mer regn så det kanske tar sig

har inte varit i hovstaskogen i år men en bit norrut vid axbergs kyrka fanns det ingen svamp alls i förra helgen i a f
kollade mest efter toppmurklor men efter regnet blir det väl att söka vårmusseron oxå då

trevligt

0

Bo E

16 maj 2011 kl. 15:35

i en park i stan där jag förra året hittade först vårmusseron och senare nejlikbroskskivling syns nu tydliga häxringar o halvcirklar nära en större ask

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone