kan låta lite konstigt kanske och det kan bli ännu konstigare om de är krukodlade!?
Jo så är det faktiskt med den ni ser på bilden, fast den är “bara” importerad från Småland hit till Skåne, kommer från pappas vedbacke och skall nu planteras ut i på försök i min hallonodling där det är gott om bark:) Fortsättning följer men den dröjer väl till nästa år.
Jag hörde av en bekant att hans släkt experimenterat med jordmån för murklor. De hade testat att gräva ned gamla dagstidningar någon decimeter ner i jorden, i tjocka lager, och enligt honom hade det fungerat. Jag har dock inte sett detta med egna ögon, så jag kan inte säga att det är sant…
man gräver en grop på 1 x1 meter 10 cm djup och kastar skogsjorden så långt bort som möjligt
sedan gräver man en grop i mitten av gropen som har måtten 60 x 60 x 60 cm i denna fuller man dagstidningar, sedan tar man den inre gropens jord och fyller allt i hopa med.
en bekant gjorde detta han fick 98 murklor i sin grop, jag skulle göra likadant,fick inte en enda murkla i gropen men 9 st strax utanför
Just tillbaka from Show in Jönköping :)
Detta skall visst funka!
http://buymorels.com/morrell.htm
Nästan sugen att prova på nån gång….
Fantastiskt om man kan odla svamp i vilken jord som helst!! Lite skeptisk blir man så klart men det kanske man inte skall vara. Jag har hittat rund toppmurkla i rena lerjordar med relativt högt PH och då så klart kalkrika jordar men jag har oxå hittat dem i min egen trädgård och här är det rena sandjordar och jag har inte kalkat trädgården på de 10 åren som jag bott här och området där murklorna växte är bara gödslad en gång och det var för minst 8 år sedan, murklorna hittade jag förra året. De skall ju oxå växa på brandplatser och där är ju näringsvärdet relativt högt och i fjol hittade jag dem i en gammal hönsgård i mullrik jord?!
Det där med att odla murklor i skogen med hjälp av tidningar provade jag under flera år i ett murkelområde strax utanför Stockaryd i Småland men det växte alltid mer murklor runt om på stigar och skogsvägar än på de platser jag preparerat? Nä jag trro på barktäkt sandjord tillsammans med hallon :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.