Googla på Ochropsea ariae så hittar ni mycket, bl.a. den tämligen otrevliga bild 1som visar att inte bara ”inte blommande” angrips!
Att arten heter ”ariae” borde innebära att den beskrivits som hittad på Sorbus aria, vitoxel som finns odlad och glest förvildad i vårt land. Men den kan acceptera en värd med tillägget ”aucup-” – och en hel del andra värdar också!
I går plockade jag i olikartade blandskogar vitsippsblad med till synes olika åkommor. Några ser nästan normala ut, frånsett att de är högväxta – och angripna av parasiter, ett blad var riktigt sjukt – några liknar Klas blad och några var brunlurviga!.
Är det någon som vet om alla har samma åkomma, eller?
Klas vitsippsblad är alltså inte ”förvuxna”, utan har fått sitt utseende av svampangreppet.
rost o sotsvampar är jag dokumenterat dålig på, men satt och bläddrade i Kroken och tycker inte att beskrivningen där stämmer på sippsot om det skulle vara den på bilden,gick sedan över till nästa “gamla” bok Ursing , där finns det under Phycomycetes Algsvampar ,familj,Synchytriaceae, Synchytrium anemones Vitsippans vårtsvamp, en beskrivning som jag tycker stämmer
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.