0 675 visningar

11 svar

Insekter/ blommor(ogräs?)

Madde Småland

9 maj 2011 kl. 12:23

Nu börjar naturen verkligen att vakna och då det än så länge är rätt lugnt på guiden passar jag på att fråga efter namn.. Vet att det finns så mkt kunskap här bland forumsdeltagarna så ngt namn kanske ni kan ge mig?

Börjar med blommorna/ogräset. De 2 första bilderna är på en liten söt gul blomma. Växte på en liten grässlänt mellan en stenmur och parkeringsplats vid en kyrkogård. Blomkronorna (säger man så?) Var ca 5 cm i diametern, klockorna ca 1 cm och stjälken var ca 15 cm lång.

Bild 3 växte utmed en grusväg intill ett kalhygge. Ca 20 cm hög och bladen är ca 1.5 cm. Om det behövs närbilder på den kan jag lägga upp det senare:)

0

Madde Småland

9 maj 2011 kl. 12:27

Här kommer 1 bild på en spindel som lever intill vår husvägg. Storlek ca 1cm.

Bild 2 och 3 hittade jag i gräset på tomten.

Tack på förhand:)

0

Bo E

9 maj 2011 kl. 13:35

hej

gissar

1-2. ingen aning
3. åkerfräken

4. zebraspindel
5. ingen aning men en mycket stilig bagge

0

Jan A, Uppsala

9 maj 2011 kl. 14:24

De gula blommorna bör vara sommargyllen. Sen, som Bo säger åkerfräken.
Skalbaggen är en knäppare, kamhornad knäppare hette den när jag var ung.

0

Bo E

9 maj 2011 kl. 14:36

oj då
tack för infon
minns oxå knäppana från barndomen

men den arten hade vi inte - de var ganska mediokra baggar med den lustiga egenskapen att kunna “knäppa” iväg sig om man berörde dem

0

Jan A, Uppsala

9 maj 2011 kl. 16:55

Otroooligt nog tycks den fortfarande heta kamhornad knäppare. Tänk om den varit en svamp! Med samma namn sen 1930!

0

Madde Småland

10 maj 2011 kl. 09:15

Tack Bo och Jan:)

Har kollat era förslag och som alltid blir jag lika imponerad av all kunskap ni besitter:)
Håller nu med om alla era förslag förutom på spindeln. Zebraspindeln verkar iaf lätt att känna igen så om jag i framtiden ser den kommer jag nog känna igen den men spindeln på min bild är ngt annat.
Har försökt leta på nätet men det finns hur många spindlar som helst! Tror nu iaf att den här kan tillhöra familjen Vargspindlar men då det finns 55 olika arter blir det inte lätt för en novis som mig att ta reda på vilken;)

Tusen tack igen för hjälpen!

0

Bo E

10 maj 2011 kl. 13:17

zebraspindeln är en liten en som brukar hålla till i mellanrummet mellan dubbelglasade fönster.

kanske är den mindre än 1 cm - svårt att bedöma storlekar ibland men visst har du rätt i att denna ser betydligt mer “spretig” ut än den lilla knubbiga zebran.

vargspindel är nog ingen dum gissning om det finns fler arter av såna - jag har t ex aldrig sett att de har randiga ben som denna men då finns det kanske en “randig varg” i vargspindlarnas släkte

invänta fler svar - det finns säkert bättre spindelkunskaper än mina på forumet

0

Madde Småland

11 maj 2011 kl. 10:34

Bo, ditt förslag var bättre än inget och det var via det som jag senare hittade sidor som ledde mig till vargspindlarna. Mina egna kunskaper om spindlar innan var: husspindel, korsspindel, svarta änkan, stora spindlar, små spindlar, långa ben, korta ben, nät eller jagande och att de har 8 ben.. Nu fick jag lära mig mkt mer än så:D

Ett stort tack än en gång:D

0

Bo E

11 maj 2011 kl. 11:40

såvitt min lilla spindelkunskap räcker vill jag minnas att vargspindlarna hör till de som springer fort o jagar sina byten o inte spinner nät

de syns väl mest i skogsmark där de springer på marken o ofta gömmer de sig så man upptäcker dem om man råkar sparka runt bland gamla grenar, stenar eller barkbitar på marken

husspindlarna är väl de som kan komma upp ur avloppet inomhus och de är ofta stora och fula

usch…

du kan nog få ledtrådar om art genom att du vet var du tagit bilden oxå

0

Madde Småland

19 maj 2011 kl. 11:26

Tack igen Bo:)

Har inte sett till ngt spindelnät och snabb är den. Har försökt att kolla in den lite bättre och även ta nya kort men spindeln verkar tycka att dess tid som modell är över;)

Normalt sett hade vargspindeln kunnat räknas bort då den här lever vid husväggen men varje år tar vi hem ved som ligger precis intill så denna spindel kan ha följt med från skogen.

0

Bo E

19 maj 2011 kl. 12:07

vargspindlar var vanliga på tomten vid sommarstugan när jag var barn, typ vid huggkubben på vedbacken och andra ställen där det inte var så kraftig gräsväxt - även i rabatter vid husväggen kunde man träffa på dem

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone