0 739 visningar

18 svar

Några frågatecken

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:34

På en stor asplåga nästan utan bark,som bävrarna fällde för länge sedan,hittade vi dynor,gelesvampar,slemsvampar. Tacksam för förslag.

1. Sammanfltande dynor. Stroman först tunn,slät,ljusbrun, sedan dynlik ca. 0,5 cm tjock, vårtig och sist svart.

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:39

2. Vet ej vad det kan vara?

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:43

3. Gelesvampar kanske vedplätt?
(bild 1 och 2)
Bild 3: vacker zonticka.

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:45

4. På aspstubben slemsvampar?

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:49

5. Vid sidan om slemsvaparna jättesmå, runda, svarta dynor?

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:52

6. På murken rönngren,tror jag,små 0,3-1cm breda dynor?

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:55

7.På murken, mossbevuxen salix gammal kuddticka, tror jag.(bild 1 och två)
Bild 3. är gammal rökticka.

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:59

8. Hittade ett nytt ställe med scharlakansskålar och tulpanskålarna finns kvar. :)

0

"JAS" Helsingborg

9 maj 2011 kl. 17:27

4+5an , det vita tror jag är någon gammal skålsvamp kanske någon hårskål, jag fick det tipset efter att Sven-Åke kollat på mina som är mycket likt dina. Kände du på de små “dynorna” det ser ut som om de har lämnat en liten “skålformad” märke efter sina fruktkroppar, de likna mer någon myxomycet eller nectria tycker jag men är de hårda så vet i tusan:)

0

klas jaederfeldt

9 maj 2011 kl. 17:28

de svarta gyttrade i bild 5 skulle kunna vara Bertia moriformis

0

Tony S

9 maj 2011 kl. 17:47

Kanske björkdyna på både 1 och 6, den är mångformig.
Föreslår krutgömming, Melanomma pulvis-pyrius på nr 5.

0

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 21:44

Tackar så mycket för era förslag, ska kolla på nätet.

0

Hans v E

10 maj 2011 kl. 21:48

5: Ser ut som slät raggömming (hur kan en raggömming vara slät? :), Lasiosphaeria (nu Ruzenia)spermoides. Den har hyalina sporer som syns som vita kluttar som kommer ut och kontrasterar mot det svarta peritheciet.
1: tror jag är en gammal Phacidiacé.

0

Hans v E

10 maj 2011 kl. 21:50

1: Hypocrea rufa, röddyna?

0

NadaL, Umeå

11 maj 2011 kl. 09:27

Tackar så mycket Hans,slät raggömming,Ruzenia spermoides stämmer väl. Ettan verkar vara svårt att artbestämma utan mikroskop.
I din första inlägg skrev du “1: gammal Phacidiacé”. Förstår inte vad du menade?

0

En fråga till

NadaL, Umeå

11 maj 2011 kl. 09:43

På den gammla kuddtickan fans det någon snylting eller tickdyna? Vet någon vad det kan vara?

0

Hans v E

11 maj 2011 kl. 12:14

2 skulle det vara, Phacidiacé. En familj uppsprickande discomyceter dit bl.a. Lönntjärfläck hör.

0

NadaL, Umeå

11 maj 2011 kl. 15:18

Tackar Hans.Nu,vet jag vad du menade. :)

Ingen med förslag på sista frågan?
Kan det vara ticksnyltskål?

0

En fråga till

Hans v E

11 maj 2011 kl. 23:14

Vad är det som skulle vara snyltingar eller skålar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone