0 529 visningar

16 svar

Vårrödhätting?

NadaL, Umeå

14 maj 2011 kl. 23:41

Idag blev det årets första utflykt till barrskog som börjar vakna efter den långa vintern. Vid lilla bäcken hittade första svampar.Kan det vara vårrödhätting,Entoloma vernum?

0

NadaL, Umeå

14 maj 2011 kl. 23:46

Kollade på varje mossbevuxen granstubbe men inte hittat någon svart vårskål. Gott om orange- och mörka legeskålar.På murken mossbevuxen björklåga växer eldtickor.

0

NadaL, Umeå

14 maj 2011 kl. 23:49

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge! På vägen hem kollade sista, enorma, mossbevuxna granstubben och där var de: svarta vårskålar! :)

0

Irene A

15 maj 2011 kl. 10:37

Ja, håller med.

0

Lena M

15 maj 2011 kl. 10:56

Jasså, är det så vårrödhättingen ser ut, vad är det jag såg i granskog som jag trodde var den ?

Vårsvamp ?

0

NadaL, Umeå

15 maj 2011 kl. 12:55

Tackar Irene.
Lena, det kan vara gurkrödhätting, Entoloma hirtips.

0

Bo E

16 maj 2011 kl. 11:26

är detta oxå vårrödhätting

?

foto: Jan Nirving

0

Bo E

16 maj 2011 kl. 11:29

min “okända” växte på timmerväg, lite gräsbevuxen med gran- o blandskog omkring, ganska grusig mark

0

NadaL, Umeå

16 maj 2011 kl. 12:21

Jag är ingen expert men kan säga att din svampar är inte vårrödhätting och har ingen förlag vad för art de kan vara. :)
Kanske någon äv stjärnorna har svar.
När fotade du svamparna Bo?

0

Bo E

16 maj 2011 kl. 12:38

1 maj 2010 alltså ett drygt år sedan

men jag tyckte att de liknade dina vårrödhättingar väldigt mycket

hur ser du skillnaden
???

0

NadaL, Umeå

16 maj 2011 kl. 13:01

Ser du inte skilnaderna? Kolla noga foten, hatten och skivorna på min bild och din,så ser du att de inte är samma svampar. :)

0

Bo E

16 maj 2011 kl. 13:24

nej, bara likheter

jag blev direkt påmind om denna gamla icke-identifierade vårskivling när jag såg din bild

men det kanske finns många förväxlingsarter som är sådär snarlika

speciellt strukturen på hattens översida tyckte jag var ett kännetecken

0

Just strukturen..

Hans v E

16 maj 2011 kl. 14:55

..på hatten leder mig till spindelrödhätting (Entoloma araenosum), men även dvärgmusseron (Tricholoma alboconicum)är tänkbar. Skiljs bäst på rosa respektive vitt sporpulver.

0

Just strukturen..

Bo E

16 maj 2011 kl. 15:27

ok
det går ju inte att kolla eftersom svampen i fråga inte finns bevarad - men bra att veta om man hittar den igen

vårsvampar i allmänhet och rödhättingar i synnnerhet verkar vara ett svårt släkte

och för mig väldigt okända eftersom de inte är matsvampar och det är ju dessa man tidigare mest uppmärksammat

tack för alla tips
behåller bilden som “rödhätting med frågetecken” då

0

Just strukturen..

Bo E

16 maj 2011 kl. 15:29

när ni ändå är på hugget ang. vårsvamp

vad kan detta vara?
Vårtrattskivling kan vara en gissning eller…?

foto: Jan Nirving

0

Just strukturen..

Ola H

16 maj 2011 kl. 20:38

Måste bara stötta dig lite Bo. Jag ser heller ingen skillnad på din “vårrödhättining” och Nadals. Jag antar att Natal kommenterar någon annan bild helt enkelt.

0

Bo E

17 maj 2011 kl. 11:35

tack

men jag hade ju bara lagt ut en enda bild….

den förmodade trattskivlingen kom ju efter svaret

men visst har jag fortfarande svårt att se hur man så bergsäkert kan se att det inte är vårrödhätting - om man bara sett dessa bilder…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone