På eftermiddagen fredagen den 13 maj klippte jag den svårt vinterskadade och vårförtorkade f.d. s.k. gräsmattan och vattnade ett vårmusseronmycel i åtskilliga timmar. (1).
Inte lätt att vara vårmusseron i år här i trakten – men hjälpsamhet hjälpte!
Vid krysset på bild 1 finns idag nämligen dessa. (2).
Och ännu en glad nyhet - för mig! Bourgognetryffelhasslarna klarar nog vinterns stora smågnagarangrepp. Så här (3) ser nu en tidigare visad, svårt skadad, nu hårt beskuren, ut!
Undrar vad du menar med sista meningen, JAS?!
Men vi har fått c halva din regnmängd, inte på en vecka, utan ända sen barmarken visade sig.
Är som vanligt minilokalt missgynnade s.a.s….
Få den piden, ålig i saminnelse, då vi skördade rätt mycket hö, kunde regnet vräka ner i U-a och så nära som en knapp halvmil från oss - men vårt ljuvliga junihö var nästan alltid “ofuktat” - torrt och fint.
Jo du har ju i alla fall fått fram vårmusseroner jag har inte fått fram en enda svamp utan var tvungen att importera krukodlade från Småland! De projekt jag har utanför trädgården funkar bra medan dina verkar ha fått en del skador men framtiden kommer nog att visa att du även här kommer lyckats bättre än mig, mina kottehättor verkar inte bli något av i år heller:(
För en vecka sen plockade hustrun de konstbevattnade vårmussarna. Ätandet var till stor del redan avklarat av smådjur, men vi fick iaf smaka!
I går kollade vi vårmussegranskogen. Torrt och ödsligt i mossan under granarna, men under “sälgen”, där det är lite halvnaken jord och fuktigare, fanns åtta fina mussar, nu uppätna - av oss. Och det har kommit upp två färska under vattenspridaren….
Men det är bedrövligt torrt i skogen!
Det har varit torrt här också den här veckan, det är väl blåsten, men idag regn och när det var uppehåll en stund på em. såg jag de här. Det verkar bli gott om dem och jag får se längre fram i vilket skick de blir, förra året var mycket förstört.
Det blev smörstekta föränderliga tofsskivlingar till kvällsmaten.
vårmusseron, föränderlig tofsskivling
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.