Jag satt nyss och la in lite gamla artuppgifter i Artportalen. Upptäckte då att Hapalopilus salmonicolor inte var gångbart längre för laxticka. I stället får man välja mellan Hapalopilus aurantiacus, med det svenska namnet laxticka, och Erastia salmonicolor. Är det någon som känner till den där Erastian och vad det är för något? Jag ser att de finns med i Niemeläs tickbok, men jag orkar inte försöka översätta just nu. Kanske finns här någon som vet?
ur tillägget till Tickboken
Tillkommer Hapalopilus salmonicolor har det krånglats med ordentligt, den skall numera heta H. aurantiacus (Rostk.) Bondartsev & Singer, men det finns även en liknande art som heter
Erastia salmonicolor (Berk.& M.A.Curtis) Pousar.
E.salmonicolor H,aurantiacus
Porer/mm 1-2 (1)-2-3
Färsk färg Lax eller rosa orangegul-ockra
Skrap på lite torrare
Svamp, oförändrad rödaktigt svart
Sporstorlek 4-4,7 x 2,5-2,9 4,9-6 x 2,2-2,6
Sporform elipsoid cylindriska
Värdträd tall gran och tall
Det där gick ju inte att läsa gå in på min hemsida , tickboken, så kan du läsa om det i tillägget
http://www.jaederfeldt.com/klas/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.