0 922 visningar

3 svar

Laxticka hit och dit

Skogsfrun i Obbola

17 maj 2011 kl. 18:17

Jag satt nyss och la in lite gamla artuppgifter i Artportalen. Upptäckte då att Hapalopilus salmonicolor inte var gångbart längre för laxticka. I stället får man välja mellan Hapalopilus aurantiacus, med det svenska namnet laxticka, och Erastia salmonicolor. Är det någon som känner till den där Erastian och vad det är för något? Jag ser att de finns med i Niemeläs tickbok, men jag orkar inte försöka översätta just nu. Kanske finns här någon som vet?

0

klas jaederfeldt

17 maj 2011 kl. 18:59

ur tillägget till Tickboken

Tillkommer   Hapalopilus salmonicolor har det krånglats med ordentligt,  den skall numera heta H. aurantiacus (Rostk.) Bondartsev & Singer, men det finns även en liknande art som heter
Erastia salmonicolor (Berk.& M.A.Curtis) Pousar.

E.salmonicolor                   H,aurantiacus
Porer/mm             1-2                                 (1)-2-3
Färsk färg             Lax eller rosa                     orangegul-ockra
Skrap på lite torrare
Svamp,                oförändrad                       rödaktigt svart
Sporstorlek           4-4,7 x 2,5-2,9                     4,9-6 x 2,2-2,6
Sporform             elipsoid                           cylindriska
Värdträd               tall                                 gran och tall

0

klas jaederfeldt

17 maj 2011 kl. 19:09

Det där gick ju inte att läsa gå in på min hemsida , tickboken, så kan du läsa om det i tillägget

http://www.jaederfeldt.com/klas/

0

Skogsfrun i Obbola

17 maj 2011 kl. 19:23

Tack för det! Det verkar som om man får ta sig en närmare titt på de gamla kollekterna. Inga fynd av Erastia finns ännu registrerade på Artportalen - men jag såg en bild på nätet som ska vara tagen i Boden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone