0 436 visningar

6 svar

JAS-svamp m.m.

Jan A, Uppsala

18 maj 2011 kl. 20:20

Gårdagens hundtur gick till ett tämligen ”onoga genomkollat” område med bl.a. ung och gl granskog med mängder av gla diken, små bäckar i raviner, surdrog, kärr m.m. Nästan allt är gl kulturmark; beten, slåtterkärr och -myrar och en hel del tidigare brukad jord finns närmast de ännu odlade markerna.  Stora mängder av mycket gamla hasselbuskar finns hod, bevuxna med mängder av kantöron, hasseltickor m.m. – det mesta utom trollhand.  Ingen rökpipsvamp har heller ännu påträffats där. Vad som inte är så kulturellt är bergs- och hällmarkstallskog med många småkärr.

Inget ”speciellt” i svampväg påträffades heller nu, bara till exempel bleka och mindre bleka grönskålar, kamjordstjärna, sommarticka (som tidigare hetat vårticka men borde heta mittemellan).

0

Jan A, Uppsala

18 maj 2011 kl. 20:24

Så JAS-svampar på liggande, ännu grönskande gl sälg.

0

Jan A, Uppsala

18 maj 2011 kl. 20:26

På en annan, liggande och tämligen död sälg fanns också mycket vackra borsttickor i olika åldrar…

0

Jan A, Uppsala

18 maj 2011 kl. 20:28

...och blandade lavar och mossor. (Sommartickan växte på borsttickssälgen.)

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2011 kl. 07:36

God morgon Jan!
Jag undrar vad det är du har hittat som du kallar JAS-svampar, jag är tveksam till om det är några myxar över huvudet taget, ser inte så ut tycker jag. Så vad kan det i så fall vara? Ser heller inte ut som någon nectria som ibland kan vara förvirrande likt myxomyceter. Får nog fundera lite på det här, vi får se om någon stj. har något förslag. Förövrigt verkar det vara en intressant plats du varit på.

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2011 kl. 08:16

Godförmiddag JAS! Det där “gulorange” kan nog vara en parasit av ngt slag…
Men vad jag inte nämnde i tråden är att en nybruten, dubbelfilig vägbank i halvfabrikat leder in i området, vilket bör innebära att alla kulturgranskogarna ska gallras och de riktigt gamla skövlas. Inte mycket att göra åt någondera - men en normalt hänsynslös gallring bör komma att eliminera de gamla hasseldalarna/-bestånden - som bara “är i vägen”!

101010, dagen före älgjakten, gjorde jag ett heldagsbesök och skrev ett litet “reportage” om detta, men det blev alldeles för tråkigt och långt för Svampguiden - längre än dina långa - så jag bara tittar på det ibland! När avverkningen är slutförd kanske jag ångrar mig…

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2011 kl. 10:23

Tråkigt Jan, ibland funderar jag på om man skulle använda landminor men det är så klart helt uteslutet men lust får man ibland. Du får väl sända ditt långa och tråkiga till markägaren så kanske du tråkar ut ägaren så denna dör före avverkningen:) Om det inte hjälper med länsstyrelsen, naturvårdsverket eller någon annan berörd instans förståss;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone