0 884 visningar

7 svar

Säsongen över för

Lena M

19 maj 2011 kl. 16:24

toppmurklor i Gästrikland.
Hälften av vad jag hittade idag fick jag slänga, sorgligt. Kanske det beror på att det regnat så mkt. och dessemellan varit varmt !
En vy-bild där de flesta växte, ris och flis efter barkning av barrträd.

toppmurklor

0

Lena M

19 maj 2011 kl. 16:27

De här blev kvar, man får vara glad åt dem !

fräscha toppmurklor

0

Bo E

19 maj 2011 kl. 16:43

oj oj oj

vilka mängder (med mina mått mätt!)

gratulerar

och det ser ju ut som ren barrskog där du fann dem - har alltid trott det vara lönlöst att leta där utan har mer inriktat mig på typ gamla ödetomter och timmerplatser i lövdominerad skog

de jag hittade förra året växte på en gräsbevuxen väg som ledde från ett gårdsläge till en ödetomt över ett parti med gammal åker o betesmark o lite sank sumpskog på andra sidan, närmaste träd tror jag var al och björksly
får ta mig dit i helgen o se om regnet skrämt upp några murklor i år
har du några tips på recept då?
torkar du dem innan tillagning?

0

Bo E

19 maj 2011 kl. 16:46

såhär såg skörden ut förra våren

0

Bo E

19 maj 2011 kl. 16:49

obs
den högra är ingen rund toppmurkla utan ett ex. som inverterat sitt växtsätt och s a s vänt toppen ut och in

0

Jan A, Uppsala

19 maj 2011 kl. 16:55

Orättvist Lena, här måste vi vattna vårmussarna, hos dig ruttnar toppmurlorna! Har kollat vårmussegranskogarna idag - intet—-

0

"JAS" Helsingborg

19 maj 2011 kl. 21:23

Men Toppmurklor och Rund toppmurkla kräver väl inte samma PH, typ av jordar eller ens samma biotop. Toppmurklan är ju oxå betydligt vanligare en Rund toppmurkla och är knappast lika kräsen som den runda.
Rätta mig om jag har fel:)
I vilket fall som helst så grattis till den fina skörden även om en del fick ratas men så är det väl med all svamp vi söker ibland är den perfekt ibland full av larver och många gånger hittar man dem för sent.
Jag tror inte heller att det börjar bli för sent för varken rund eller vanlig toppmurkla, mina fynd från förra året på Toppmurkla är från den 21/5 och då började säsongen minst 10 dagar tidigare här i mina trakter.

0

Lena M

20 maj 2011 kl. 07:50

Jas, jag tror inte att det blir mera toppisar i dessa trakter i år.
Ja du Jan, olika falla ödets lotter :) .
Bo,Jag hittar de flesta bland spån , ris av barrträd men det måste vara fjolårets eller äldre.
Ja, jag torkar dem , sägs att de skall vinna i smak på det och något recept att dela med mig har jag inte .
Du vet väl att alla goda ting är 3, din skörd förra året . :))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone