0 429 visningar

5 svar

svampinsamlingar

klas jaederfeldt

24 maj 2011 kl. 22:58

sitter och tittar på de svampinsamlingar som jag redan har, jag brukar varje år åka och lämmna dessa till Riksmuseet, men där tar man inte hand om dem i rimlig tid,(inlämmnat i oktober har ännu inte kommit in i herbariet) så nu skall jag sända mina svampar till Svengunnar Ryman på Evolutionsmuseets herbarium i Uppsala i stället

0

"JAS" Helsingborg

25 maj 2011 kl. 08:32

Visst är det tråkigt när man lägger ner arbete och tid på saker som man brinner för och så är det någon/några som ignorerar det i nästa led:(
Jag tycker du gör rätt i att byta mottagare för dina svampsamlingar.

0

Irene A

25 maj 2011 kl. 09:21

Klas, om ännu fler skickar ännu fler kollekter till riksmuseet, måste de inte göra något åt det då, anställa fler t.ex.? Har för mig att det var din tankegång tidigare..
Men om de har mer resurser (och utrymme) i Uppsala nu, så är det nog ett bra råd att skicka kollekterna dit.

0

klas jaederfeldt

25 maj 2011 kl. 11:14

jo jag vet att jag tänkte så,tanken var bra,men…...

0

Irene A

25 maj 2011 kl. 12:07

Klas, det är i alla fall jättebra att du tar upp frågan!

Någonstans borde det ju finnas ett ansvar för att kollekter tas om hand.

Det låter så stort med Artdatabankens uppdrag “att göra kunskapen om de svenska arterna tillgänglig för svenska folket”.. Hur man ska kunna fullgöra ett sådant uppdrag utan att det samlas in (och registreras!) kollekter, förstår jag inte.

0

Mattias Andersson

25 maj 2011 kl. 14:11

Alla ni engagerade svampentusiaster som brinner! Fortsätt med det, jag tror det är enda sättet även om det ibland kan verka tröstlöst. Vi engagerade måste också tala om vad vi vill ha och vilka konsekvenser alla neddragningar får! Riksmuseet har just nu stora ekonomiska problem - kommer knappast att nyanställa: http://www.svd.se/kultur/byrakrati-ater-upp-kulturstod_6069895.svd
De har i år ingen budget för svamputställning. De har regeringens uppdrag att främja intresset för samt kunskapen om växter och djur bla. Vi i Stockholms svampvänner kommer fortsatt att samarbeta med dem, men de efterlyser förnyelse (förutsatt att det inte kostar alltför mycket). Tips mottages tacksamt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone