sitter och tittar på de svampinsamlingar som jag redan har, jag brukar varje år åka och lämmna dessa till Riksmuseet, men där tar man inte hand om dem i rimlig tid,(inlämmnat i oktober har ännu inte kommit in i herbariet) så nu skall jag sända mina svampar till Svengunnar Ryman på Evolutionsmuseets herbarium i Uppsala i stället
Klas, om ännu fler skickar ännu fler kollekter till riksmuseet, måste de inte göra något åt det då, anställa fler t.ex.? Har för mig att det var din tankegång tidigare..
Men om de har mer resurser (och utrymme) i Uppsala nu, så är det nog ett bra råd att skicka kollekterna dit.
Klas, det är i alla fall jättebra att du tar upp frågan!
Någonstans borde det ju finnas ett ansvar för att kollekter tas om hand.
Det låter så stort med Artdatabankens uppdrag “att göra kunskapen om de svenska arterna tillgänglig för svenska folket”.. Hur man ska kunna fullgöra ett sådant uppdrag utan att det samlas in (och registreras!) kollekter, förstår jag inte.
Alla ni engagerade svampentusiaster som brinner! Fortsätt med det, jag tror det är enda sättet även om det ibland kan verka tröstlöst. Vi engagerade måste också tala om vad vi vill ha och vilka konsekvenser alla neddragningar får! Riksmuseet har just nu stora ekonomiska problem - kommer knappast att nyanställa: http://www.svd.se/kultur/byrakrati-ater-upp-kulturstod_6069895.svd
De har i år ingen budget för svamputställning. De har regeringens uppdrag att främja intresset för samt kunskapen om växter och djur bla. Vi i Stockholms svampvänner kommer fortsatt att samarbeta med dem, men de efterlyser förnyelse (förutsatt att det inte kostar alltför mycket). Tips mottages tacksamt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.