Hej igen:)
Hittat lite nu i veckan som jag undrar över. Tyvärr har kameran bråkat med mig så bilderna är inte super men ni kanske har några förslag eller gissningar?
Bild 1 & 2, kan det vara Neolentinus lepideus? Det är iaf den som jag tycker att min ticka liknar mest när jag kollat runt lite på bilder och beskrivningar.
Bild 3, en liten gul skål på grankvist. Har för mig att jag hittat liknande innan men kan inte komma på namnet..
Här kommer då de sista 2 bilderna:)
Växte på en åker ca 1 m ifrån en grusväg. Fanns än så länge enbart 1 exemplar av den här men börjar iaf komma upp lite roligt att titta på:D
Sista serien- nr 9
Som jag skrev innan tar jag tacksamt emot alla förslag så tack i förväg:)
Serie 1:
1. Sommarticka
Serie 2 och 3:
Det mesta ser ut att vara borstticka. På den sista bilden i serie 3 och första i serie 4 är det nog en annan vit ticka (Antrodia/Antrodiella ?) som parasiterar på borsttickan.
Serie 4 (bild 2,3):
Kanske purpurskinn eller bara raggskinn?
Serie 5:
bild 2 och 3 Platticka
Serie 6:
bild 1 och 2 Platticka
bild 3 Skulle tro att det är skogspraktmossa, Mnium affine. Bladkanten ser ut att vara lite sågad.
Serie 7:
Platticka
Serie 8:
Svartnande äggsvamp
Serie 9:
Kanske tallkotteskivling.
Tack Tony:)
Serie 4 bild 2,3, tyckte jag såg väldigt blek ut för att vara purpurskinn eller raggskinn. De jag sett tidigare har haft så mkt mer färg men ngn av dom kanske kan vara så här ljusa?
Ska läsa på mer om alla dina förslag efter jobbet ikväll. Tusen tack igen:)
Tack igen Tony:)
Har nu haft tid att kolla upp några av dina förslag och som vanligt har du rätt:)
Har bara en fundering då det gäller plattickan, är det bara den som det är lätt att rita på eller finns det andra tickor som det också går på? Om det bara är plattickan det är lätt på så blir det iaf mkt enklare att kunna se direkt när man hittar nya exemplar:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.