0 300 visningar

10 svar

Mörk vårmusseron

Ragnhild

25 maj 2011 kl. 15:35

Kan vårmusseroner vara så här mörka? Om inte, vad är det då?

Vårmusseron?

0

klas jaederfeldt

25 maj 2011 kl. 16:04

tycker att formen och de täta skivorna talar för att det är vårmusseroner, men bilden kunde varit bättre

0

Ragnhild

25 maj 2011 kl. 16:23

Är denna bättre? Har ingen bra kamera.

0

Jan A, Uppsala

25 maj 2011 kl. 16:24

Jag förstår inte vad som är mörkt. Jag ser bara helt vanliga vårmusseroner. De kan ha mycket mera sämskfärgad hatt - och gulbrunare än så!

0

Bo E

25 maj 2011 kl. 16:32

instämmer med jan

sen tror jag de blir mer o mer sämskfärgade om de ligger framme

om du plockat dem nu i vår så kan jag inte heller komma på nåt annat

men jag vet hur försiktig jag själv var innan jag var 100% på den

den typiska doften av rå gurka blev det som gav mig sista pusselbiten så jag vågade äta dem

0

klas jaederfeldt

25 maj 2011 kl. 16:55

det sägs väl annars att den skall ha mjöllukt eller…....

själv så luktar jag så illa

menar att jag är dålig på lukter

0

Bo E

26 maj 2011 kl. 13:29

ja det sägs ju om många svampar att de luktar mjöl - men vad är det?

dels finns det ju många olika sorters mjöl, dels har inte mjöl nån tydlig doft utan är för mig mer en konsistens
sen luktar ju t ex rågmjöl helt olik vårmusseronen i mitt tycke

majsmjöl, potatismjöl o vetemjöl luktar ju nästan inte alls

har på svampkurser fått liknelser med rå gurka och jag tycker det stämmer mycket bra och gäller för fler arter som i en del litteratur beskrivs med “mjöldoft”

0

Kjellin

26 maj 2011 kl. 16:11

Luktar durumvete med inslag av persilja/gurka och vinjäst tycker jag. Finns ingen annan som luktar så svamp på på våren som luktar så.
Fantastiskt god matsvamp!

0

Ragnhild

26 maj 2011 kl. 21:58

Oavsett doften tillagade jag min svamp igår i en omelett tillsammans med rödlök och squash och toppade det hela med lite fetaost och några basilikablad. Mycket gott.

0

Bo E

27 maj 2011 kl. 10:24

oj, det var värst

skulle inte ha vågat äta den så snabbt om du var osäker när du plockade dem

men man får väl tacka för förtroendet för oss som svarat dig här på guiden då

en annan säkerhet kan ju vara att du möjligen känner igen bolmörtsskivlingen och därmed kunde räkna bort den som förväxlingssvamp

jag har aldrig sett bolmörtsskivling i verkligheten så för mig tog det nog ett par tre år av tvekan innan jag var säker

0

Ragnhild

27 maj 2011 kl. 15:57

Jag har plockat vårmusseron tidigare men aldrig så här mörka. Det var färgen som gjorde mig osäker.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone