Här kommer två frågesvampar från Nåstens-exkursionen i går; de första, cm-stora, växte på asplåga med barken kvar. Tror mig minnas att jag för länge sen fått svar på ngn liknande. Men den förra växte undertill på naken gl ädellövgren på marken i lunden – och var betydligt mindre… Jag minns bara att ngn sa ungefär att ”den heter väl resupinata nu”. Men jag kan minnas fel – också nu.
Lyckades få till en dålig bild från växtplatsen - tills m lavar - och några bättre hemma på kuvösen.
Det andra frågetecknet är en 9½cm bred ticka som satt ensam och löst på riktigt död sälgstam. Sådana porer har väl bara zontickan i Trametes-gänget, men den här ser ”annars” mest ut som en gl, stor, ”oborstig” borstticka. – tycker jag. Dekorativa porer tycker jag också!
Mycket stort tack båda två! Tegeltickan har jag bara sett på bild och då har den sett något annorlunda ut, och bilder på porerna likaså. Ingen annan på exkursionen tycks heller ha sett den. Jag har kollat på artportalen och där finns bara fynd från några få lokaler i Uppsala län/kommun. Detta blir en ny…
Irene! Jag har tänkt att aldrig sätta upp något mikroskop mer, men vem vet. Jag har några kvar, däribland två trinokulära; ett Leitz Ortholux, ungefär jämnårigt med mig, och ett något yngre östligt efterkrigs-Zeiss. Men ögon m.m. börjar bli för gamla för sånt, så jag skänker nog de små ”svarta” till Fytoteket/Ryman – ev. tillsammans med tegeltickan…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.