0 879 visningar

13 svar

Rund toppmurkla?

gunhild i Kåddis

29 maj 2011 kl. 17:58

Är detta rund toppmurkla? Sen vill jag också visa trollhand och kantöra samt en långfotad murkla från helgens exk.

rund toppmurkla

0

NadaL, Umeå

29 maj 2011 kl. 18:24

Vet ej om det är rund toppmurkla men jättefina bilder Gunhild!

0

klas jaederfeldt

29 maj 2011 kl. 19:13

jag tror att det är en toppmurkla som är rund

0

anithau

29 maj 2011 kl. 19:17

kanonbilder, Gunhild.

0

gunhild i Kåddis

30 maj 2011 kl. 07:39

Jag är böjd att hålla med klas, men det var dom i gruppen som tyckte att detta var en rund toppmurkla. Skulle varit ovanligt att hitta den här uppe i Västerbotten.

0

Bo E

30 maj 2011 kl. 08:45

vad skiljer dfem då förutom formen?
Jag har hittat en toppmurkla med rund form men den hade toppen inverterad i hatten och var en tydlig toppmurkla när man delade den på längden.
Men det verkar ju märkligt om du skulle göra två såna fynd i samma plockning???

Är den långfotade murklan ätlig?

0

gunhild i Kåddis

30 maj 2011 kl. 12:12

Bo jag har aldrig smakat den långbenta äter inte stenmurkla heller.

0

Bo E

30 maj 2011 kl. 13:08

är den långbenta oxå en som behöver förbehandlas
?

toppmurklan är ju inte alls giftig

jag torkade mina förra året därför att det är bästa sättet att spara dem till rätt tillfälle

murklor ser jag som såpass rariteter att det inte är nåt man bara går hem o käkar närsomhelst utan de sparas till mer speciella middagar

0

Monica Svensson, Bollnäs

8 jun 2011 kl. 00:26

Hej Bo!
Jag var en av dem som var med Gunhild på denna fantastiska exkursion och jag tycker det är konstigt om det inte är rund toppmurkla när alla såg ut på det sättet. Gunhild berättade att de sett ut så något år tidigare också, från samma ställe. Jag tog en bild på hela kollekten, inkl 2 toppmurklor (längst till vänster).
Skulle så gärna vilja att någon förklarar om det finns makroskopiska skillnader mellan de två arterna.

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 10:11

jag är ingen expert men i mina ögon ser det ut som två vanliga till vänster och resten 11 runda toppmurklor
??

men är det bara avsaknad av tydlig topp som skiljer dem???

nån med större murkelkännedom får nog reda ut detta…?

0

Irene A

8 jun 2011 kl. 15:55

Monica, jag tror inte att det finns någon som vågar säga säkert hur många arter det finns av toppmurklor, vad de egentligen ska heta, eller hur man avgränsar dem.

De sydliga formerna av den runda toppmurklan har undersökts lite noggrannare, och man tror att det åtminstone finns tre olika. Då har man kallat dem spongiola, crassipes och esculenta.

Dom här liknar inte de jag har sett söderut (Gotland), och några nordliga fynd har förmodligen aldrig undersökts alls.

Jag tror att de lika gärna kan vara en avvikande form av toppmurklan(elata), som en form av esculenta eller en egen art..

0

"JAS" Helsingborg

9 jun 2011 kl. 23:32

Hej och grattis till roliga fynd. Om jag hittade så många “avvikande” ex. skulle jag bli misstänksam och de liknar ju inte Morchella esculenta som vi har här i syd även om det finns färgvarianter här, jag skull definitivt spara några ex för att be någon “kunnig” titta närmare på dem.

0

Monica Svensson, Bollnäs

16 jun 2011 kl. 00:07

Irene!
Det är inte lätt. För varje ny kunskap så inser man hur lite man vet egentligen. Jag utgår ju från mina referensramar, sedan påminns jag om att de är väldigt små.
Hälsningar
Monica

0

Monica Svensson, Bollnäs

16 jun 2011 kl. 00:10

“JAS”!
Jag har plockat svamp i många år, men inte förrän i vår har jag hittat toppmurklor. Det är faktiskt lite förvirrande när jag sedan har fått se Gunhilds runda. Jag tror Gunhild skulle torka och skicka några runda till Uppsala.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone