vad skiljer dfem då förutom formen?
Jag har hittat en toppmurkla med rund form men den hade toppen inverterad i hatten och var en tydlig toppmurkla när man delade den på längden.
Men det verkar ju märkligt om du skulle göra två såna fynd i samma plockning???
Är den långfotade murklan ätlig?
är den långbenta oxå en som behöver förbehandlas
?
toppmurklan är ju inte alls giftig
jag torkade mina förra året därför att det är bästa sättet att spara dem till rätt tillfälle
murklor ser jag som såpass rariteter att det inte är nåt man bara går hem o käkar närsomhelst utan de sparas till mer speciella middagar
Hej Bo!
Jag var en av dem som var med Gunhild på denna fantastiska exkursion och jag tycker det är konstigt om det inte är rund toppmurkla när alla såg ut på det sättet. Gunhild berättade att de sett ut så något år tidigare också, från samma ställe. Jag tog en bild på hela kollekten, inkl 2 toppmurklor (längst till vänster).
Skulle så gärna vilja att någon förklarar om det finns makroskopiska skillnader mellan de två arterna.
Monica, jag tror inte att det finns någon som vågar säga säkert hur många arter det finns av toppmurklor, vad de egentligen ska heta, eller hur man avgränsar dem.
De sydliga formerna av den runda toppmurklan har undersökts lite noggrannare, och man tror att det åtminstone finns tre olika. Då har man kallat dem spongiola, crassipes och esculenta.
Dom här liknar inte de jag har sett söderut (Gotland), och några nordliga fynd har förmodligen aldrig undersökts alls.
Jag tror att de lika gärna kan vara en avvikande form av toppmurklan(elata), som en form av esculenta eller en egen art..
Hej och grattis till roliga fynd. Om jag hittade så många “avvikande” ex. skulle jag bli misstänksam och de liknar ju inte Morchella esculenta som vi har här i syd även om det finns färgvarianter här, jag skull definitivt spara några ex för att be någon “kunnig” titta närmare på dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.