Upptäckte de här i helgen och själv får jag den ena till en sprängticka. Har jag rätt? Den till höger är det en vril eller en eventuell sprängticka det med? Om det är en vril kan den ha blivit påverkad av sprängtickan? Tycker den ser annorlunda ut mot de jag sett tidigare..
Här kommer bilderna och tack på förhand:)
Sprängticka?
Passar på att fråga om den här också. Har försökt hitta den i mina böcker men ännu inte lyckats klura ut vilken det är.
Den största hatten var ca 1 cm i diameter och de växte på en gammal skogsväg där de fyllt upp med sand efter skogsmaskiner. De träd som jag kunde se runt omkring var gran och ngn enstaka björk. Lukten tycker jag påminner lite om rostigt järn. Lukten var inte särskilt stark när jag luktade på svampen men däremot luktade fingrarna desto mer efter att jag hållt i den..
Några förslag?
Tack på förhand:)
Tack Hans och Irene:)
Släktet Arrhenia som ni föreslog känns rätt men det var värre att försöka hitta vilken det är utan bättre litteratur. A.obscurata är lik de jag hittat förutom att de jag hittat inte är så djupt navlade men det kanske kommer när de blivit lite större?
Roligt att iaf kunna fastställa efter bildbevis och medhåll från dig Irene att vi HAR troll i skogarna här hemma:D De är duktiga på att gömma sig men lyckas inte lura kameran;)
Tack igen:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.