Såg att det fanns en tråd med en svampplockande hund och att några undrade hur man gör om man ska söka svamp med hjälp av våra fyrfotade vänner.
Jag håller faktiskt på att träna min schäfertik till att leta kantareller. Vi började för ca 2-3 veckor sedan.
Hon har börjat hitta dem utlagda och även några viltväxande men hon är inte riktigt säker på sin sak ännu, alltså mer träning…
Jag hittade en sida om kantarellsök för några månader sen (har tyvärr inte kvar länken) och jag har följt det som står där någorlunda. Så här gjorde jag:
1. Öva in beteendet du vill att hunden ska ha när den hittar svamp, i mitt fall valde jag “sitt” då min hund gärna lägger sig ner med en pinne när vi är ute i skogen (ta något den kanske inte gör så ofta).
2. Jag tränade in kommandot ordentligt i några dagar både inne och ute (inget annat). Sen tränade jag in samma kommando fast gående. Alltså att hon skulle sätta sig även fast jag gick lite framåt. Detta var lite svårare…
3. Tog in svampen (kantarell) och beordade “sitt” i samma ögonblick jag såg att hon nosade på svampen (jag hade svampen framför nosen på henne). Berömde ordentligt. Så fortsatte jag så i några dagar med 1-2 pass per dag både inomhus och utomhus.
4. Slutade säga “sitt” när jag höll svampen framför henne och väntade tills hon självmant satte sig ner. Mycket beröm när hon gjort rätt. Om hunden inte förstod så var det bara att gå tillbaka till punkt 3 igen. OBS! Jätteviktigt att inte stressa fram något fort, låt det ta sin tid!
5. När jag såg att hon förknippade svampen med att självmant sätta sig ner så gick jag vidare och började hålla ner svampen en aning…alltså lite längre ner och väntade på samma beteende. Mycket beröm varje gång hon lyckas (använde godisbitar oxå). Här tror jag att jag började säga “Kantarell” varje gång hon luktade på den.
6. Började gömma lite svamp i skogen på lätta ställen (ca 3-5 svampar) och lade en pytteliten godisbit under dem. Sen sa jag “sök kantarell” och lät henne lukta på min ena hand (jag smulade sönder en liten bit kantarell mellan fingrarna för att doften skulle lägga sig där). Sen gick jag sakta framåt (obs, hon var kopplad under hela tiden, de blir lätt distraherade i början) och väntade på att hon skulle hitta svampen. Gjorde hon inte det så pekade jag på den för att hon skulle hitta den och sätta sig ner som jag ville. Återigen Jättemycket beröm varje gång. Viktigt att hon lyckades varje gång, även fast jag underlättade. Sen gör man det i några dagar tills hunden blir säker.
7. Slutade använda godisbitar under svampen och lät henne leta efter enbart kantarellerna. I början fattade hon inte riktigt galoppen till 100 % men jag hjälpte henne genom att peka några gånger (säga “kantarell” högt och med glad röst) och berömma henne när hon satte sig.
Till min stora förtjusning började hon hitta svampen utan att jag hjälpte till.
Men ibland går hon bara rätt förbi den utan att reagera och då är det inte så kul, så då är det bara att backa ett steg och upprepa igen.
Det som jag har märkt är viktigt är att man börjar från steg 1 även när hunden börjar bli säker men att man bara går igenom det som en repetition mer. Alltså 2-3 min träning. Det är jätteviktigt att hunden får en bra uppvärmning, jag har märkt att de gånger hon gått förbi svampen så har vi inte värmt upp tillräckligt länge, jag har varit för ivrig helt enkelt. De gånger som vi värmt upp ordentligt så har hon lyckats mycket bättre.
Vad som också är viktigt är att tala med ljus och glad röst och att se till att hunden har roligt under tiden, annars blir det jättesvårt att lära den.
Läs av din hund, se hur länge den orkar hålla på, pusha den inte för mycket, håll inte på för länge med övningarna och glöm inte det viktigaste av allt- Mycket beröm varje gång hunden lyckas.
Jag kom till steg 7 förra veckan och håller fortfarande på med steg 7. Hon är inte riktigt 100 % säker så jag ska öva tills hon blir det, sen är det ut i skogen och leta på riktigt. Än så länge håller jag mig till platser där jag vet att det finns kantareller, för att hon ska lyckas så bra som möjligt.
Hoppas att detta var till hjälp. Undrar ni något är det bara att höra av sig.
Min sötnos
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.