I går var hunden och jag ute 4 timmar i oländig terräng och jag är fortfarande ”trött”. Solskenet var tyvärr så intensivt att det inte blev många ens möjligen acceptabla bilder, men intrycken sitter ändå kvar.
Det första gjorde alla gröna sandjägare som stressade omkring på ”den breda stigen”. Nästa gjorde alla de blommande skogsstjärnorna och ekorrbären i barrskogen – och alla nyfödda plättar i de gyttjiga spåren efter vinterns avverkningar som förtjänstfullt skonat bombfälten!
Första bilderna visar något otroooligt klibbtickelikt – på en liggande död sälg, mitt i vår vanliga väg.
Jag har sett många döda sälgar, men aldrig någon med klibbticka – för det är det väl? Frk var nu 2-4 cm stora och ska få flera besök.
Nästa fotostopp gjordes vid en annan lokal där bombmurklorna fortf kunde ses/anas. Jag visar dock bara deras sambor jordstjärnorna som bor på andra sidan granen. Huvudpersoner på bilderna är kam- och ”fyrflikig” kamjordstjärna. Och så måste jag få visa ett av tre vita trollsmör som jag hittade/visade redan 1 juli förra året. Trodde inte trollsmöret är så beständigt. Alla tre bilderna visar fjolingar!
Framme vid en av våra vackraste rastplatser!
Konvaljerna var nästan utblommade under den vackra rönnen intill kulturgranskogen, men getramsen strax t.v. var i full blom. Denna är en lite ovanligare och säkerligen inplanterad f. med alla blommor i par, men den har iaf den kantiga stängeln!
(Detta avsnitt skulle ha kommit före källarruinen!)
Jag har redan för länge sen visat den gamla ödetomten och funderar ihärdigt på hur en exkursion skulle kunna ha den till lunchrastplats!
Nu blommar den halvspanska körvelskogen som bäst – med såväl ädellöv- och fruktträd som tall och gran och ”oädelt” löv – och med en tät Vinca-matta i botten. Och matgäster fanns!
(Ingen är tydligen ofelbar..;)
Det blev fel bilder till denna text. Jag lovar att inte lägga ut ngt mer denna vecka!..;))
Framme vid en av våra vackraste rastplatser!
Konvaljerna var nästan utblommade under den vackra rönnen intill kulturgranskogen, men getramsen strax t.v. var i full blom. Denna är en lite ovanligare och säkerligen inplanterad f. med alla blommor i par, men den har iaf den kantiga stängeln!
Låter som att du hade en underbar dag:) Själv får jag ytterst få möjligheter till långa skogsrundor innan augusti. Därför njuter jag ännu mer av dina bilder och för min del får du gärna lägga in fler även den här veckan:)
Vissa dagar har jag en liten stund över att kunna sitta vid datorn på förmiddagen och njuta av alla er andras skogspromenader:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.