och annan svamp. Med siktet inställt på Öland och dess orkidéprakt upplevde vi några underbara rekreationsdagar där med massor av olika orkidéer, några talltickor, några ektickor och så vårmusseroner förståss. Inte att förglömma god mat och logi.
Sankt Pers nycklar
Tack NadaL. du har rätt. Jag har aldrig sett tallticka på nära håll, dom växer ju alltid så högt upp. Det gjorde dom här tickorna också (trodde därför att det var talltickor) men jag fick klättra på bondens traktor för att kunna ta närbilder.
Bifogar som tack en bild på guckusko.
Du är inte den första som fick klättra upp i en träd i tro att man hittat något annat än klibbticka. :)
Kommer ihåg (för tre år sedan) när min man kläträde först på en gran och också på en lind i tro att det var en ny ticka vi hittat. Tyvärr,blev det stor besvikelse när vi kom hem och såg på bilderna av den vanligaste tickan:klibbtickan! Tackar för de fina bilder av guckosko och så får du några bilder av talltickor. :)
tallticka, Phellinus pini
Bra jobbat Dieter – men varför lägga ner så mycket arbete på en tallticka?
1 juni ”studentade” de äldsta barnbarnen och hemkomna tog jag - i väntan på skaffning - en tur till skogen bakom deras hus i U-a.
Där fick jag knäfalla för att ta bild nr tre! För de första två behövde jag bara böja mig lite lätt… ;)
Hej Jan, nja så mycket arbete la jag inte ner på “talltickan”. Jag fick sitta i traktorskopan och blev upplyft så jag kunde ta bilder. Men besvikelsen var så mycket större ner Nadal påpekade att det inte var tallticka.
Tja Barbro! Ja, det var en fin upplevelse. det är bara synd att vi inte kunde stanna längre och titta på fler orkidéarter. Dom har ju olika tider för sin blomning. Vi hörs snart, jag har något nytt att berätta!
Kommer med lite fler blombilder
1 = Adam & Eva, 2 = Svärdsyssla, 3 = Ängsnycklar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.