0 392 visningar

17 svar

Orkidéfrossa samt en...

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 20:20

och annan svamp. Med siktet inställt på Öland och dess orkidéprakt upplevde vi några underbara rekreationsdagar där med massor av olika orkidéer, några talltickor, några ektickor och så vårmusseroner förståss. Inte att förglömma god mat och logi.

Sankt Pers nycklar

0

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 20:35

Nu har jag klantat mig igen!
Sankt pers Nycklar är korrekt.

Nu kommer bild 1 = Krutbrännare
      bild 2 = Johannesnycklar
      bild 3 = Ängsnycklar

0

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 20:42

fel igen.
Bild 1 Johannesnycklar
Bild 2 Krutbrännare
Bild 3 Ängsnycklar

0

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 20:44

Fler bilder
Bild 1 Ekticka
Bild 2 Tallticka
Bild 3 Ny bild av vårmusseronens sporer

Ekticka

0

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 20:48

OK, nu har datorn fått ett eget liv!
Här kommer tallticka och vårmusseronens sporbild

0

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 20:51

några till blombilder, hoppas det är ok!

utblommat backsippa, Svärdssyssla, Bergskrabba

0

NadaL, Umeå

5 jun 2011 kl. 21:03

Jättefina oride - och blommbilder!
Tror att det är klibbticka på tall.

0

anithau

5 jun 2011 kl. 21:04

Sagolika bilder, Dieter

0

Dieter Endom

5 jun 2011 kl. 22:22

Tack NadaL. du har rätt. Jag har aldrig sett tallticka på nära håll, dom växer ju alltid så högt upp. Det gjorde dom här tickorna också (trodde därför att det var talltickor) men jag fick klättra på bondens traktor för att kunna ta närbilder.
Bifogar som tack en bild på guckusko.

0

NadaL, Umeå

5 jun 2011 kl. 23:10

Du är inte den första som fick klättra upp i en träd i tro att man hittat något annat än klibbticka. :)
Kommer ihåg (för tre år sedan) när min man kläträde först på en gran och också på en lind i tro att det var en ny ticka vi hittat. Tyvärr,blev det stor besvikelse när vi kom hem och såg på bilderna av den vanligaste tickan:klibbtickan! Tackar för de fina bilder av guckosko och så får du några bilder av talltickor. :)

tallticka, Phellinus pini

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2011 kl. 07:16

Bra jobbat Dieter – men varför lägga ner så mycket arbete på en tallticka?
1 juni ”studentade” de äldsta barnbarnen och hemkomna tog jag - i väntan på skaffning - en tur till skogen bakom deras hus i U-a.
Där fick jag knäfalla för att ta bild nr tre! För de första två behövde jag bara böja mig lite lätt… ;)

0

Barbro F

8 jun 2011 kl. 12:23

Dieter, vilka fantastiska bilder på orkidéerna! Måste ha varit ljuvligt att vandra omkring bland dem.

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 14:23

vackra blommor och en mycket fin bild på klibbtickan på tallen tycker jag - den ser ju nästan självlysande ut på undersidan

0

Dieter Endom

8 jun 2011 kl. 16:25

Hej Jan, nja så mycket arbete la jag inte ner på “talltickan”. Jag fick sitta i traktorskopan och blev upplyft så jag kunde ta bilder. Men besvikelsen var så mycket större ner Nadal påpekade att det inte var tallticka.

Tja Barbro! Ja, det var en fin upplevelse. det är bara synd att vi inte kunde stanna längre och titta på fler orkidéarter. Dom har ju olika tider för sin blomning. Vi hörs snart, jag har något nytt att berätta!

Kommer med lite fler blombilder

1 = Adam & Eva, 2 = Svärdsyssla, 3 = Ängsnycklar

0

Dieter Endom

8 jun 2011 kl. 16:33

Den 900 åriga Eken från Ölands trollskog

0

Tina Nordberg

8 jun 2011 kl. 16:47

Uj, vad mycket orkidéer ni har hittat.Var ute i helgen men det var nästan bara guckun som var utslagen, nästan utblommad.

0

"JAS" Helsingborg

9 jun 2011 kl. 23:23

Mycket vackert Dieter. Synd att du inte var lite mer uppmärksam i “trollskogen” då hade du hittat talltickor på komfortabel höjd, jag såg många där i fjol.

0

Thomas i södertälje

11 jun 2011 kl. 15:13

Läckra bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone