“Squatram-buskens lukt, hvilken strax om våren icke är obehaglig, blir längre fram så stark att den kan orsaka hufvudvärk. Starkast kännes den under varma sommardagar; hvar och en, som då botaniserat i sådana kärr der busken växer, har säkerligen erfarit detta.”
Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria II av C. F. Nyman (1868)
JAS:
Nä det visste jag inte
däremot hittar man ofta stora förvuxna rhododendronsnår av trädgårdsvarianten med violetta blommor på gamla ödetomter
verkar ha varit en populär trädgårdsväxt vid sommarstugor
hur gamla kan såna snår bli? nån som vet?
kan vara av intresse för att datera ödetomterna
jag har sett dem både i miljöer som varit bebodda för typ fem år sedan och vid anläggningar som jag bedömer vara minst 70 år gamla
nu är mygg inte nåt stort problem för min del men jag hoppas att det som avskräcker dem även håller t ex fästingar borta
brukar lägga skvattram i skor och byxslag när jag ska ut i “fästingmarker”
men de värsta plågorisen tycker jag är knott, och på dem bet inte ens skvattram när jag testade förra midsommarafton
men knott finns inte i grannskapets skogar här nere i låglandet runt Hjälmaren utan man brukar inte träffa på dem förrns uppåt kilsbergskanten
men för er norröver måste de väl ställa till obehag???
Jo, knott är hemska, det blir så otäcka bett av dem. Mest synd är det förstås om djuren som drabbas av dem.
Svidknott är inte lika jävliga, men de kan vara väldigt irriterande.
Om man ska hitta något positivt att säga om knott, så är det att de i alla fall inte trivs inomhus som myggorna.
Ni som svampfärgar ska prova att färga med skvattram,dels så luktar det underbart när man kokar växten och så blir det den vackraste gula färgen nu när den blommar,den stöter inte åt grönt som så många växter vill göra när man färgar utan en klargul mättad färg!
Utan tvekan gör de det! Det sker en exklusiv explicicit kemisk reaktion mellan just skvattram och svampfäörgade tröjor som resulterar i en malm av mycket superb kvalitet - detta kände redan de gamla romarna och man tror att denna mycket avancerade metod för järnframställning här i Norden kan härledas från handelsutbyte med Romarriket där just handel med och lagring av svampfärgade textilier var en mycket utbredd företeelse.
Tänk vad man får lära sig på forumet.Såg själv i dag hur rikligt skvattram blommade och jag har prövat den mot mygg. Plocka ett knippe och vifta runt huvudet när du går. Det ska också vara bra mot knölros (hos svin). Bra att gnida inhänderna med när du står och fiskar vid bäcken där myggen brukar vara svår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.