0 498 visningar

17 svar

blomma inte svamp

Bo E

7 jun 2011 kl. 16:16

mitt favoritmyggmedel blommade för fullt härom veckan - riktigt vackra o väldoftande!

foto: Jan Nirving

0

Lilla My

7 jun 2011 kl. 16:42

“Squatram-buskens lukt, hvilken strax om våren icke är obehaglig, blir längre fram så stark att den kan orsaka hufvudvärk. Starkast kännes den under varma sommardagar; hvar och en, som då botaniserat i sådana kärr der busken växer, har säkerligen erfarit detta.”

Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria II av C. F. Nyman (1868)

0

"JAS" Helsingborg

7 jun 2011 kl. 19:45

För er som inte tänkt på det så är Skvattram eller getpors en Rhododendron.
R. tomentosum närmare bestämt

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 09:59

My:
dom måste ha varit väldigt klena på den tiden - jag tycker det doftar underbart!!!

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 10:07

JAS:

Nä det visste jag inte

däremot hittar man ofta stora förvuxna rhododendronsnår av trädgårdsvarianten med violetta blommor på gamla ödetomter

verkar ha varit en populär trädgårdsväxt vid sommarstugor

hur gamla kan såna snår bli? nån som vet?

kan vara av intresse för att datera ödetomterna

jag har sett dem både i miljöer som varit bebodda för typ fem år sedan och vid anläggningar som jag bedömer vara minst 70 år gamla

0

Tina Nordberg

8 jun 2011 kl. 10:25

Om man gnider in sig med blommorna ska man hålla sig myggfri. Tyvär dunstar det ganska snabbt och myggorna får åter kalas.

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 11:04

det funkar lika bra med bladen - blommorna har jag faktiskt aldrig sett förrns i år - därav detta inlägg…

0

Lena M

8 jun 2011 kl. 11:06

Då måste jag testa skvattram, har varit ute en knapp timma och så mkt. mygg så jag gick hem :(

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 12:10

nu är mygg inte nåt stort problem för min del men jag hoppas att det som avskräcker dem även håller t ex fästingar borta
brukar lägga skvattram i skor och byxslag när jag ska ut i “fästingmarker”

men de värsta plågorisen tycker jag är knott, och på dem bet inte ens skvattram när jag testade förra midsommarafton

men knott finns inte i grannskapets skogar här nere i låglandet runt Hjälmaren utan man brukar inte träffa på dem förrns uppåt kilsbergskanten

men för er norröver måste de väl ställa till obehag???

0

Irene A

8 jun 2011 kl. 14:18

Jo, knott är hemska, det blir så otäcka bett av dem. Mest synd är det förstås om djuren som drabbas av dem.

Svidknott är inte lika jävliga, men de kan vara väldigt irriterande.
Om man ska hitta något positivt att säga om knott, så är det att de i alla fall inte trivs inomhus som myggorna.

0

Bo E

8 jun 2011 kl. 17:01

jo mygg kan man ju någorlunda ha koll på o vifta bort - knotten går ju in på skinnet som duggregn - hopplösa kräk…hoppas man slipper se dem i år…inte ens vitlök verkar ju skrämma dem

0

Elisabeth Jansson

14 jun 2011 kl. 17:16

Ni som svampfärgar ska prova att färga med skvattram,dels så luktar det underbart när man kokar växten och så blir det den vackraste gula färgen nu när den blommar,den stöter inte åt grönt som så många växter vill göra när man färgar utan en klargul mättad färg!

0

Lena M

14 jun 2011 kl. 18:34

Säger du det Elisabeth ! Jag plockade lite skvattram i dag för att lägga bland mina stickade, svampfärgade tröjor. Stod att de fungerade som malmmedel också.

0

malm inte svamp

Bergatrollet

15 jun 2011 kl. 10:27

Utan tvekan gör de det! Det sker en exklusiv explicicit kemisk reaktion mellan just skvattram och svampfäörgade tröjor som resulterar i en malm av mycket superb kvalitet - detta kände redan de gamla romarna och man tror att denna mycket avancerade metod för järnframställning här i Norden kan härledas från handelsutbyte med Romarriket där just handel med och lagring av svampfärgade textilier var en mycket utbredd företeelse.

0

malm inte svamp

Lena M

15 jun 2011 kl. 11:57

Ha, ha, Bergatrollet den sagan var bra,tack för den !
Ni som undrar, det är jag som skrivit fel, det skulle stå MALmedel :).

0

gunhild i Kåddis

15 jun 2011 kl. 16:01

Tänk vad man får lära sig på forumet.Såg själv i dag hur rikligt skvattram blommade och jag har prövat den mot mygg. Plocka ett knippe och vifta runt huvudet när du går. Det ska också vara bra mot knölros (hos svin). Bra att gnida inhänderna med när du står och fiskar vid bäcken där myggen brukar vara svår.

0

Claes

29 jun 2011 kl. 19:29

Vad heter blomman???????

0

Bo E

30 jun 2011 kl. 11:22

det är blommande skvattram och blommorna heter väl inget annat än själva växten?

men visst - det finns visst två olika latinska namn på den:

“Rhododendron tomentosum Harmaja
Vetenskapliga synonym: Ledum palustre L.”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone