0 3103 visningar

5 svar

Vad är det mina hundar äter?

Anneli

8 jun 2011 kl. 17:09

Mina labbar gräver upp något som jag börjar undra är någon slags svamp. De gräver upp dem i barrskog ca en decimeter under jorden. Det är rund, ser ut som en kastanj, är ihålig med pulver/rök i. När jag bryter sönder den så ser det ut som någon slags svamp som är seg, man får ta i för att ha sönder den. Vad är det? och är det giftigt?

0

Mickeleh

8 jun 2011 kl. 17:28

Låter som någon rottryffel som i vissa fall kan vara lite giftiga,irritation magen,slemhinnor kräkningar diarre mm mm och vad jag förstått är hundar mer känsliga för svampar och kan bli svårt sjuka.

0

Irene A

8 jun 2011 kl. 17:38

Det låter som hjorttryfflar. De äts bl.a. av rådjur, möss och ekorrar, men anses svagt giftiga för människor. Hur de är för hundar vet jag inte. Sök bilder på Google av Elaphomyces, så kan du kolla om det är så de ser ut.

Rottryfflar är bara delvis underjordiska.

0

klas jaederfeldt

8 jun 2011 kl. 21:05

när jag var på rixmuseet var det många som kom upp och visade hjorttryfflar/hjortsvamp och sa att deras hundar var alldeles galna att äta dessa.
förr ansågs de potenshöjande pga. sin likhet med testicklar

0

Lilla My

8 jun 2011 kl. 22:34

Har också träffat hundägare som beskriver samma sak, jyckarna är alldeles tokiga i att gräva upp tryfflar som de genast mumsar i sig. Så dina vovvar är i gott sällskap. Däremot har jag aldrig hört att någon skulle tagit skada av det?

0

Jan A, Uppsala

9 jun 2011 kl. 12:13

Också strax efter tidernas begynnelse var rottryfflarna aktuella här på Guiden - i gammeltråden http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=88272&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=7

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone