0 384 visningar

12 svar

När man inte hinner

"JAS" Helsingborg

12 jun 2011 kl. 19:43

åka till svampen så får svampen komma hem till svampnörden:)
Dessa hittade jag i mina “jiffypottskrukor” med chilliplantor,
vad tusan kan det vara för små gynnare.

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2011 kl. 20:57

Jag blir frustrerad när jag inte hinner åka ut och leta myxomyceter (slemsvampar)nu när förhållandena här i Skåne är optimala med varmt väder och en hel del regn. Som tur är så hittar de små krypen hem till mig i stället. Denna, någon av trollsmören (Fuligo) hittade jag i trädgården i förgår på gräsklipp som jag lagt runt några nyplanterade småplantor :)

0

Kjellin

12 jun 2011 kl. 21:11

Häftigt !

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2011 kl. 21:28

Går de att äta?

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2011 kl. 21:34

Nja det är kanske lite tidigt att säga något om småplantorna, det är chilli, paprika, phyllis, v-gurka och tomater så det är klart så småningom så blir det något att äta men dock inte platorna ;) När det gäller de små “röda” i jiffyn så är jag mer tveksam om matvärdet:)

0

Grethe F

13 jun 2011 kl. 09:21

Jas jag var på söderåsen i hälgen och där var det tort där hade det inte regnet på ett bra tag.Kanske längre ner mot Hör där har jag varit

Men vist är det sköj när dom dykar up hemma

0

Hej JAS!

Hans v E

13 jun 2011 kl. 11:05

Du kollar väl den lilla röda med Uno E! Det måste väl vara en sällsynt myxomycet i plasmodiestadium. Och det man ser emellan mogna fruktkroppar?

0

Dessutom..

Hans v E

13 jun 2011 kl. 11:07

liknar den ju den gåtfulla lilla röda som Jan A hade för något halvår sen.

0

Dessutom..

"JAS" Helsingborg

13 jun 2011 kl. 16:51

Så klart att den blir kollad, skall först kolla med Sven-Åke H.har lite annat till honom oxå. Han har kollat den lilla skålen i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=197501&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&19 men gått bet på den så den blir inte kollad igen fören i höst då den danska expertisen skall kolla upp den. Kan vara något ovanligt och det är det säkert när inte Sven-Åke fixar den:)Du kanske har något förslag Hans v E?

0

Skålen,

Hans v E

13 jun 2011 kl. 21:52

den långfotade, är ju naturligtvis en sclerotiniacé, artbestämningen är mycket beroende av substratet.

0

Skålen,

"JAS" Helsingborg

13 jun 2011 kl. 22:06

Substratet är mycket nerbruten boklåga.

0

Skålen

Hans v E

14 jun 2011 kl. 18:21

Tyvärr hittar jag ingen Ciboria, Rutstroemia, Poculum… som går på bokved.

0

Skålen

"JAS" Helsingborg

14 jun 2011 kl. 20:40

Nä det är det som är problemet! Nu är veden visserligen så nerbruten så den är näst intill mull, porös och lättsmulad men det är dock bok om inget annat har hamnat där genom åren, vilket så klart inte kan uteslutas helt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone