0 621 visningar

13 svar

Bolétus junquilleus?

Ewa Lilliesköld

13 jun 2011 kl. 12:30

Hej!
Strosade runt i en parkmiljö i lördags och fann en enda svamp och det var den här soppen. Jag har nu läst allt jag hittat och kommer fram till att det nog är en Bolétus junquilleus (gul blodsopp). Den växte under bok men det finns gott om ek och lind men även andra träd i parken. Jag vill gärna ha tips och råd från er innan jag lägger in den på artportalen! Har kollat dina bilder här på svampguiden, Micke:) och tycker det stämmer bra!

B junquilleus!

0

Ewa Lilliesköld

13 jun 2011 kl. 12:33

Den blånade blixtsnabbt när jag skar isär den!
:)

B junquilleus!

0

Ewa Lilliesköld

13 jun 2011 kl. 12:44

Har en närbild på porer men jag lyckas inte lägga in den, försöker lite senare!!

0

Nils

13 jun 2011 kl. 15:17

Detta är en blåsopp

0

nils

13 jun 2011 kl. 15:31

Hade nog för brått, du har nog rätt

0

Jonas

13 jun 2011 kl. 21:29

Jag tror också på Boletus junquilleus. Men om det är en egen art, är jag inte säkert på, kanske är det bara en form från blodsopp.
Boletus erythropus var. discolor

0

Ewa Lilliesköld

14 jun 2011 kl. 09:38

Tack Nils och Jonas för era kommentarer! Det är svårt det där med namn men så här har Micke skrivit : “Boletus luridiformis var. junquilleus (Quél.) Knudsen”.

B junquilleus pormynningar!

0

Jonas

14 jun 2011 kl. 23:41

Just det, i sverige kallar ni blodsopp ju boletus luridiformis. I schweiz heter den B. erythropus :-)
I alla fall ett mycket speciellt fynd. Jag har aldrig sett bilder på så nära håll. Jag visste inte att den är så lik blodsopp utom färgen.

0

Kapten Hammock

19 jun 2011 kl. 21:12

Den står inte som egen art i Funga nordica. Där kallas den i första hand. B. luridiformis var. discolor. Benämningen var. junquilleus nämns inom parentes.
Jag har hittat den några gånger på en lokal där jag brukar hitta rätt mycket “vanlig” blodsopp.
Det rör sig om ett litet område, kanske som ett hyfsat stort vardagsrum, och den gula har växt inom precis samma område där jag förväntat mig att hitta de vanliga bruna.
Har aldrig hittat gula och bruna samtidigt där.
Kan det inte vara så att de kommer från samma mycel, men får olika hattfärg beroende på t.ex. väderförhållanden?

0

Michael Krikorev

20 jun 2011 kl. 11:25

Hej Ewa!

Kul fynd, visst ser det ut att kunna vara gul blodsopp. 

Jag vet inte vad det vetenskapliga namnet ska vara numera. Det finns fortfarande en hel del oklarheter att reda ut. En del mykologer skiljer mellan Boletus junquilleus och Boletus luridiformis var. discolor på basis av att den förstnämnda är helt gul och har gula pormynningar, medan den sistnämnda bl.a.  har orangea pormynningar. Se t.ex:
http://boletales.com/genera/boletus/b-pseudosulphureus/
http://boletales.com/genera/boletus/b-luridiformis/

Funga Nordica gör inte denna åtskiljning. Där rymmer beskrivningen av B. luridiformis var. discolor både de med helgula fruktkroppar och de med orangea pormynningar.

0

Michael Krikorev

20 jun 2011 kl. 11:40

Hej Hammock!
Färgavvikelsen är troligen genetiskt betingad och kommer inte från samma mycel som “vanligt” pigmenterade blodsoppar.

0

Ewa Lilliesköld

20 jun 2011 kl. 12:57

Tack Micke för dina svar :) Det var verkligen intressant läsning!
Jag har torkat den i 4 delar, och nu ska jag titta på sporerna!

Tack K Hammock för ditt svar - hur går det med fotograferandet?

0

Kapten Hammock

21 jun 2011 kl. 06:36

Hej Ewa & Micke

Det verkar logiskt att det verkligen är skillnad mellan gula och bruna, för om det hade varit väderberoende hade man ju kunnat förvänta sig att även hitta mellanformer, vilket jag aldrig har gjort.
De gula som jag har hittat växer i min “hemmaskog”, där jag har hyfsad järnkoll på ett lite större område (kanske 2-3 ha), och blodsopp har jag BARA hittat på just den tidigare nämnda lilla plätten. Och där råkar båda färgerna finnas, så det är klart att man funderat lite.
Men det är kanske precis där som förutsättningarna är de rätta, och båda arterna/varieteterna har väl antagligen identiska miljökrav.
Ska även hålla koll på pormynningarna nästa gång jag ser dem.

Fotograferandet har än så länge gått på sparlåga, åtminstone när det gäller svamp. Men nu tycks det hända lite här i trakterna, och eftersom midsommar närmar sig lär det ju traditionsenligt komma en del regn, så det kanske snart brakar lös ordentligt på svampfronten.

0

Ewa Lilliesköld

21 jun 2011 kl. 12:04

Hallå!
Ja, nu måste du verkligen ha koll och glöm inte fota dem:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone