Hej!
Strosade runt i en parkmiljö i lördags och fann en enda svamp och det var den här soppen. Jag har nu läst allt jag hittat och kommer fram till att det nog är en Bolétus junquilleus (gul blodsopp). Den växte under bok men det finns gott om ek och lind men även andra träd i parken. Jag vill gärna ha tips och råd från er innan jag lägger in den på artportalen! Har kollat dina bilder här på svampguiden, Micke:) och tycker det stämmer bra!
B junquilleus!
Den står inte som egen art i Funga nordica. Där kallas den i första hand. B. luridiformis var. discolor. Benämningen var. junquilleus nämns inom parentes.
Jag har hittat den några gånger på en lokal där jag brukar hitta rätt mycket “vanlig” blodsopp.
Det rör sig om ett litet område, kanske som ett hyfsat stort vardagsrum, och den gula har växt inom precis samma område där jag förväntat mig att hitta de vanliga bruna.
Har aldrig hittat gula och bruna samtidigt där.
Kan det inte vara så att de kommer från samma mycel, men får olika hattfärg beroende på t.ex. väderförhållanden?
Hej Ewa!
Kul fynd, visst ser det ut att kunna vara gul blodsopp.
Jag vet inte vad det vetenskapliga namnet ska vara numera. Det finns fortfarande en hel del oklarheter att reda ut. En del mykologer skiljer mellan Boletus junquilleus och Boletus luridiformis var. discolor på basis av att den förstnämnda är helt gul och har gula pormynningar, medan den sistnämnda bl.a. har orangea pormynningar. Se t.ex:
http://boletales.com/genera/boletus/b-pseudosulphureus/
http://boletales.com/genera/boletus/b-luridiformis/
Funga Nordica gör inte denna åtskiljning. Där rymmer beskrivningen av B. luridiformis var. discolor både de med helgula fruktkroppar och de med orangea pormynningar.
Hej Ewa & Micke
Det verkar logiskt att det verkligen är skillnad mellan gula och bruna, för om det hade varit väderberoende hade man ju kunnat förvänta sig att även hitta mellanformer, vilket jag aldrig har gjort.
De gula som jag har hittat växer i min “hemmaskog”, där jag har hyfsad järnkoll på ett lite större område (kanske 2-3 ha), och blodsopp har jag BARA hittat på just den tidigare nämnda lilla plätten. Och där råkar båda färgerna finnas, så det är klart att man funderat lite.
Men det är kanske precis där som förutsättningarna är de rätta, och båda arterna/varieteterna har väl antagligen identiska miljökrav.
Ska även hålla koll på pormynningarna nästa gång jag ser dem.
Fotograferandet har än så länge gått på sparlåga, åtminstone när det gäller svamp. Men nu tycks det hända lite här i trakterna, och eftersom midsommar närmar sig lär det ju traditionsenligt komma en del regn, så det kanske snart brakar lös ordentligt på svampfronten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.