Hittade ganska stora bestånd av en lien beigebrun svamp som växte i ren sand tillsammans med glest gräs och gles bladvass i Vattenparken, naturreservatet Rynningeviken i Örebro.
Tycker den liknar åkerskivling men är osäker för den var såpass liten, talrik och hade ju bara sand att växa i.
foto: Jan Nirving
Tack Irene!
Jag har bara sett de lite kraftigare och / eller mörkare varianterna och de har växt i just åkerlandskap, eller rättare i vägkanter o vägrenar med gräs i åkerkant.
Dehär var även mycket talrikare - min kompis trodde först att dset var nejlikbroskskivling men de växte ju mest i grupper inte i rader eller ringar.
Men då gissade jag rätt i alla fall - kul att det börjar komma upp svamp efter regnen - idag hittade jag min första snöbollschampinjon för i år men den var maskäten o torr…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.