0 381 visningar

10 svar

Söderåsen 06/13

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:30

Även att det regnat en del ca. 75 mm. senaste veckan så är det inte mycket till svamp i skogarna som inte är vedrelaterad.
Någon Pluteus, osäker på om det är hjort eller blågrå i serie 1.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:35

Serie 2.
En hätta som jag tror är några Gulfotad hätta Mycena renati.
Några Svavelslöjingar Hypholoma fasciculare   växte inuti en gammal bokstubbe.
Och så någon trattskivling/navling ?

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:39

Serie 3.
Myxomyceter var det däremot rätt gott om även om artantalet inte var så stort just nu så var antalet individer desto större.
Både Ceratiomyxa fruticulosa & Ceratiomyxa fruticulosa var. porioides fanns det mycket av, framför allt C. fructiculosa.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:50

serie 4. Det finns många form varianter och färgvarianter av Lycogala epidendrum vargmjölk och några av experterna vill dela dem i olika arter men Uno E. säger att de alla flyter ihop så vi lägger alla i samma mapp.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:55

Serie 5.
1. oxå en vargmjölk men en Lycogala conicum Toppig vargmjölk.
2. någon Stemonitis, den växer i en petriskål hos mig så framtiden får utvisa vilken av dem det är.
3. Detta gäller ocå denna Stemonitopsis men jag tror starkt på att det är S. typhina.Även denna växer till i en petriskål.

0

"JAS" Helsingborg

15 jun 2011 kl. 09:58

serie 6.
Det blev en del Arcyrior oxå men de får vänta tills de är artbestämda, jag skall träffa Uno E. i GBG på botan i morgon, så då får han en del kollekt att ta hand om. Just nu är det väldigt många sporätare i farten små som stora, de små betar sig fram som kossorna i hagen, medan den store far fram som ett svin.

0

Hans v E

15 jun 2011 kl. 09:59

Pluteus tror jag inte på. Snarare Megacollybia platyphylla eller möjligen någon Entoloma nära aprile.
Tratt/navlingen bör vara vecknavling, numera Lichenomphalia umbellifera.

0

Emil A

15 jun 2011 kl. 10:02

Myxomyceterna ser ju urhäftiga ut på nära håll! speciellt Ceratiomyxa i tredje bildserien. fräcka bilder!!

0

Lena M

15 jun 2011 kl. 11:24

Fina bilder som vanligt, tänk om jag kunde fota bra närbilder :).Konstigt att inte marksvamparna dyker upp där nere ?

0

Grethe F

15 jun 2011 kl. 15:57

Jas regnet föl sporadisk där är svampställen som inte alls fick nått

0

Birgitta D

16 jun 2011 kl. 08:44

Kanonbilder som vanligt. Har bara hittat liten hjulbroskskivlig och tidig åkerskivling än.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone