0 789 visningar

15 svar

En betesgång.

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:27

I går var jag ute och sökte ängssalvia, Salvia pratensis, på en ”mycket närbelägen” lokal utmed Jumkilsån, där jag hittade arten på 70-talet.  Det blev en vana att hälsa på under blomningen i juni, men de senaste åren har det tyvärr inte blivit av.
Och i går hittade jag ingen salvia där!
Men på 80-talet tog jag några frön, sådde – och har i många år haft blommande ex. på hemlig plats.
Och jag såg faktiskt mycket annat, t.o.m. några få svampar! Men först ett ganska grovt hagtornsträd och en gammal, misshandlad men levande rönn.

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:30

På rönnstammen växte vackra borsttickor.

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:32

Så några pastorala bilder från Jumkilsån.

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:33

Bilderna…

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:34

Några bilder till…

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:36

Under detta vackra, gamla trafikdelaräppelträd hittade jag så två svampar, tyvärr bara (för-)sommartickor – men ändå!

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:37

Så vita, knubbiga, oborstiga tickor på en vattentransporterad bit lövved nere vid ån. De liknar ’något’ de jag har/haft på en rönn – och som Klas inte kunde artbestämma - för att han inte hittade några sporer!

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2011 kl. 22:39

Till sist en ängshaverrot Tragopogon pratensis ssp. pratensis, i frö!

0

Bo E

16 jun 2011 kl. 11:17

vacker trakt

är det häggspinnaren som varit framme där oxå?

0

Lena M

16 jun 2011 kl. 14:39

Det ser vackert ut vid Jumkileån !

0

Grethe F

16 jun 2011 kl. 15:56

Tack för en trevlig promenad, herliga bilder

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2011 kl. 18:16

Tack Bo, Lena och Grethe!
Och visst finns det häggspinnmal på häggarna utmed den å som under häggblomningen kallas ”den vita ormen”. Men det som ska märkas mest på mina bilder är döda och döende lövträd.  En pytteliten del av ”skulden” för dessa faller faktiskt på mig, även om det är de betande korna och naturen (lerras och annan erosion, ibland med inblandade träd) som aktivt ser till att det här och där bildas dammar i ån. Dessa byggs på och på vissa avsnitt dränks stora områden under långa, mycket våta tider. Detta dödar åtskilliga träd, t.o.m. en del klibbalspartier. Kommunen ansvarar för ”riksintresset” och rör inte fördämningarna, utan låter naturen och dess medhjälpare råda. Därför förändras ständigt förhållandena utmed ffa de lugnflytande delarna av den där ofta starkt meandrande ån.
Nog om detta, men det är ett spännande och dynamiskt landskap jag ser hemifrån…

0

"JAS" Helsingborg

17 jun 2011 kl. 20:12

Tack för den fina rundturen i “ditt” land :)

0

Gula

17 jun 2011 kl. 22:25

Fina bilder Jan! :-)

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2011 kl. 23:15

Tack Jas och Gula! Tyvärr blev inte bilderna riktigt som jag ville ha dem - men motiven är hyfsade.
Göran Hansson, kanske den främste initiativtagaren till bildandet av “Naturfoograferna” tog en del bilder här i trakten omkr 1962.
Jag ska försöka hitta hans kameraplatser och “återta” bilderna. Det har dock hänt en del med vegetationen under de gångna 40 åren…

0

Jan A, Uppsala

18 jun 2011 kl. 07:12

Precis när jag kapat alla ledningar till datorn kom jag på att det faktiskt är 50 år som gått sedan G.H. tog bilderna - så ännu mer har hunnit hända…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone