I går var jag ute och sökte ängssalvia, Salvia pratensis, på en ”mycket närbelägen” lokal utmed Jumkilsån, där jag hittade arten på 70-talet. Det blev en vana att hälsa på under blomningen i juni, men de senaste åren har det tyvärr inte blivit av.
Och i går hittade jag ingen salvia där!
Men på 80-talet tog jag några frön, sådde – och har i många år haft blommande ex. på hemlig plats.
Och jag såg faktiskt mycket annat, t.o.m. några få svampar! Men först ett ganska grovt hagtornsträd och en gammal, misshandlad men levande rönn.
Tack Bo, Lena och Grethe!
Och visst finns det häggspinnmal på häggarna utmed den å som under häggblomningen kallas ”den vita ormen”. Men det som ska märkas mest på mina bilder är döda och döende lövträd. En pytteliten del av ”skulden” för dessa faller faktiskt på mig, även om det är de betande korna och naturen (lerras och annan erosion, ibland med inblandade träd) som aktivt ser till att det här och där bildas dammar i ån. Dessa byggs på och på vissa avsnitt dränks stora områden under långa, mycket våta tider. Detta dödar åtskilliga träd, t.o.m. en del klibbalspartier. Kommunen ansvarar för ”riksintresset” och rör inte fördämningarna, utan låter naturen och dess medhjälpare råda. Därför förändras ständigt förhållandena utmed ffa de lugnflytande delarna av den där ofta starkt meandrande ån.
Nog om detta, men det är ett spännande och dynamiskt landskap jag ser hemifrån…
Tack Jas och Gula! Tyvärr blev inte bilderna riktigt som jag ville ha dem - men motiven är hyfsade.
Göran Hansson, kanske den främste initiativtagaren till bildandet av “Naturfoograferna” tog en del bilder här i trakten omkr 1962.
Jag ska försöka hitta hans kameraplatser och “återta” bilderna. Det har dock hänt en del med vegetationen under de gångna 40 åren…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.