0 418 visningar

11 svar

artbestämmningshjälp

Lena M

16 jun 2011 kl. 14:34

Vad kan det vara för vaxing som kommer så här tidigt. Växte efter vägkant, var ca 3 cm hög ett par cm bred? Spöd eller gulvaxing eller något annat ?
Så en dålig bild på mussling som jag vill ha till blek ostronmussling. Den växte på lövträdslåga, troligtvis asp. Tacksam för hjälp !

0

Lena M

16 jun 2011 kl. 14:35

Ett par bilder gör det kanske lite lättare :)

vaxing & mussling

0

Nils

16 jun 2011 kl. 14:58

Tror du skall kolla sporfärgen på den “vaxingen”

0

Lena M

16 jun 2011 kl. 15:29

Okey, jag skall kolla !

0

klas jaederfeldt

16 jun 2011 kl. 16:05

jag tycker att “vaxingen” påminner om guldskivling Bolbitus vitellinus

0

Tony S

16 jun 2011 kl. 16:06

Ser ut att vara guldskivling.

0

Nils

16 jun 2011 kl. 16:17

Om du ger en person en fisk blir han mätt den dagen. Om du lär honom fiska kan han bli mätt för resten av livet.
Kinesiskt ordspråk

0

Bo E

16 jun 2011 kl. 16:21

har sett guldskivlingen här på guiden tidigare och jag håller med om att det ser ut att vara den

ingen vaxing i alla fall

håller med om blek ostronskivling oxå

de finaste såna jag hittat växte på just asp

0

Irene A

16 jun 2011 kl. 17:28

Om ostronmusslingen växte på asp, skulle det kunna vara en egen art, Pleurotus populinus eller liknande.
Den finns i Nordamerika. I DNA-studien som avslöjade arten fanns även tre svenska kollekter, men det framgår inte om någon av dem var insamlad på asp. Så tills vidare är det väl blek ostronmussling, Pleurotus pulmonarius som gäller hos oss..

0

Lena M

16 jun 2011 kl. 17:55

Tack alla för hjälpen !
” Vaxingen ” hade bruna sporer så guldskivling om den är brunsporig .

Vad musslingen växte på för träd är jag osäker på, det låg murkna rönnlågor, asp, al och någon björk fanns också på platsen.

Såg att strecknagelskivling kommit lite här och var.

0

Irene A

16 jun 2011 kl. 18:02

Tyckte inte att det såg ut som asp, faktiskt. Mer likt rönn..

0

"JAS" Helsingborg

17 jun 2011 kl. 21:02

Håller med Irene om rönn.
Det är intressant att plocka ostronmusslingarna från olika trädslag och så jämföra smaken på dem, min favorit är den som växer på poppel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone