0 1287 visningar

12 svar

På en myr

Karin W

16 jun 2011 kl. 22:28

T.o.m vitmossorna på myren var uttorkade, nu behövs det rejält med regn i Uppsala. Men det fanns i alla fall några svampar i kanten på myren. Jag får dem inte att stämma med någonting och skulle bli jätteglad för alla förslag.

Serie 1: Sporpulver vitt. Har små (bara 6 x 4 my) sporer som är svagt knottriga. Jag har kollat på Galerina men sporerna är för små för att stämma med någon art där.

0

Karin W

16 jun 2011 kl. 22:39

Serie 2: En liten svamp, foten 2-3 cm och hatten ca 0,5 cm. Sporerna är mörka och ca 8 x 5 my.

Serie 3: En gul ögonskål. Är det vanlig Scuttelinia scuttelata eller någon annan art?

0

Tony S

17 jun 2011 kl. 00:32

Den första kan nog vara kärrgråskivling, Lyophyllum palustre.

0

Karin W

17 jun 2011 kl. 19:42

Ja, klockrent. Tack Tony!

Inga förslag på de andra?

0

Irene A

18 jun 2011 kl. 10:08

Serie 2:

Intressant miljö för en bläcksvamp. Jag kan sträcka mig så långt att det är en Coprinopsis, och det är inte vanligt med såpass små sporer i släktet. Det skulle kunna vara Coprinopsis cortinatus.
För en säkrare bestämning behöver du undersöka strukturen på hattens velum, även formen på (eventuella) cheilocystider och sporer.

Mycket talar för att det inte är scutellata (för gul, för bleka ögonhår, växer inte på ved), men jag vet inte vilken art det kan vara. Det finns ganska många..

0

Hans v E

19 jun 2011 kl. 11:17

Mycket vacker skål. Undrar om det möjligen kan vara unga ex av Neottiella rutilans - Rödskimrande skålsvamp.

0

Irene A

19 jun 2011 kl. 13:39

Neottiella har väl inte såna hår?

Jag har svårt att bedöma storleken på bilderna. Funderar på om det eventuellt kan vara en Cheilymenia (vitellina)?

Hittat några sporer? Med lite tur kan man komma långt på sporform, storlek och ornamentering.

0

Karin W

19 jun 2011 kl. 15:22

Tusen tack för svar.

Skålarna är upp till 4 mm breda. Jag bifogar en bild på sporerna. I det har stadiet (vet inte om de är färdigutvecklade) är de ca 18 x 10 my. Någon ornamentering kan jag inte se.

Bläcksvampen har jag inte kvar. Jag får väl åka tillbaks och se om jag hittar fler. Blir dock lite förvirrad när det gäller släktet. Coprinopsis verkar vara ett stort släkte, men just cortinatus står som Coprinus cortinatus i Dyntaxa. Vad gäller?

0

Bläcksvampen

Irene A

19 jun 2011 kl. 15:53

I Funga Nordica heter den också Coprinus, men hittas i släktet Coprinopsis.
Jag tror att namnproblemet med bläcksvampen har att göra med att omkombinationen till Coprinopsis inte har blivit publicerad på ett godkänt sätt.

0

Skålsvampen

Irene A

19 jun 2011 kl. 16:41

verkar jätteintressant!
Med släta ellipsoida sporer utan bubblor, lutar jag åt Cheilymenia.

I Nordic Macromycetes hittar jag en art som växer på tåtlar, med passande spormått, som heter Cheilymenia chionophila. Enligt originalbeskrivningen kan den växa på allehanda växtrester, och ha parafyser med orange innehåll och tydligt uppsvällda ändar.
Jag hittar tyvärr ingen bild av arten.

Nordic Macromycetes är hopplöst ofullständig och utdaterad så det finns kanske fler arter att välja på..

Finns det någon med tillgång till reviderade uppgifter (Moravecs monografi t.ex.) som har bättre idéer?

0

Skålsvampen

Hans v E

19 jun 2011 kl. 23:05

Ja, Cheilymenia är ju också en möjlighet, men inte Ch. vitellina.

0

Skålsvampen

Karin W

19 jun 2011 kl. 23:14

Tack Irene. Det låter ju som om Cheilymenia chionophila skulle kunna vara en möjlighet. Men inte lätt att hitta någon info om arten. Artnamnet finns varken i Artportalen eller i Dyntaxa. Är den hittad i Sverige? Finns synonom?

Det smala man ser på fotot är väl parafyserna och de drar åt orange. Ena änden (uppåt) är uppsvälld men om det är tydligt är en definitionsfråga. Att den växer på växtrester stämmer också.

Jag kommer antagligen inte längre med den här. Synd att det är så svårt att få tag i bra litteratur om skålsvampar.

0

Skålsvampen

Irene A

20 jun 2011 kl. 08:21

Typkollekten av Cheilymenia chionophila samlades i Dovrefjällen och arten beskrevs så sent som 1992. Sen dess är den också rapporterad från Estland.

Tyvärr rapporterar ju inte alla experter sina fynd här i Sverige, och det går trögt med uppdatering av artlistor i Artportalen, men om Ove Eriksson har blivit informerad, borde den ha funnits i hans checklista, och det gör den inte:
http://www8.umu.se/myconet/asco/checklist/

Jag hittar ingen synonym. Det borde det inte göra heller, när arten är beskriven såpass sent.

Du kan ju alltid göra ett försök att fråga Karen Hansen på riksmuseet om du kan få hjälp med artbestämning där..

http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pdf/faunaochflora_2_2010_Artporjektets-hjaltar.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone