0 2198 visningar

13 svar

Svampbesök hos kaktus

Hammock

17 jun 2011 kl. 01:41

Hejsan!

Min julkaktus fick kortvarigt svampbesök här i dagarna. Kortvarigt över jord i alla fall.

Jag tog bilder tre kvällar i rad, och bifogar en från varje kväll på samma fruktkropp. Det var för övrigt den enda som tog sig bland alla de små knoppar jag såg i krukan.

På första bilden är den 7-8 mm, och blev som störst ungefär 25-30 mm innan den kroknade.

Jag är nyfiken på vad det kan vara för sorts svamp, så jag undrar om någon här har någon gissning.

Artbestämningshjälp - Svamp i kaktuskruka

0

Lena M

17 jun 2011 kl. 08:51

Så trevligt besök men jag vet inte vilken svamp det är, en fjällskivlingsart kanske.

0

Gul veckskivling...

Evus

17 jun 2011 kl. 09:42

.. är jag nästan säker på att det är.

Min parasollblomma får besök av den varje år, spelar ingen roll att jag planterar om och skakar bort jord. Men den gör ju ingen skada så det är bara kul.

Från ett härligt regnigt Botkyrka hälsar

0

Gul veckskivling...

Lena M

17 jun 2011 kl. 09:50

Jag fick ju mycel av dig Eva, men inte får jag några svampar :(

0

Emil A

17 jun 2011 kl. 10:06

Den där har jag också fått i en kruka för några år sedan. Jag tyckte det var roligt, men det var innan jag blev svampintresserad på allvar så jag hade ingen aning. Här är två bra länkar för den intresserade.

http://www.svampar.se/attachments/article/49/SMT_2009_2_Gul_veckskivling.pdf

http://www.mushroomexpert.com/leucocoprinus_birnbaumii.html

0

Irene A

17 jun 2011 kl. 10:37

Det där kan väl inte vara den gula veckskivlingen?

Ett par andra arter i släktet som brukar hittas i blomkrukor, är Leucocoprinus brebissonii och Leucocoprinus ianthinus (lilabrun veckskivling). Jag misstänker att det kan vara den sistnämnda, men den behöver nog mikroskoperas..

0

Evus

17 jun 2011 kl. 11:21

Oj, ja där ser man, att det finns fler olika veckskivlingar som gillar krukor. Dom är snarlika i allafall.

Lena.
Jag ska dela min “parasollblomma” så får du en med rötter då kanske svampen följer med. (Jag tror inte den heter parasollblomma, jag sökte på nätet för att visa bild här, men jag fick inga resultat.) Bifogar bild på min egen utan svampar i jorden för tillfället
Hej hopp från

0

Emil A

17 jun 2011 kl. 13:27

Chansning: Peperomia obtusifolia.

0

Tack Emil

Evus

17 jun 2011 kl. 15:25

Efter ditt förslag sökte jag på nätet och hittade den.
Det är inte en Peperomia obtusifolia.

Utan
Peperomia ‘Jayde’. Jag har aldrig sett den i handeln, jag har fått den av en kompis för många år sedan, jag tror den kom med hem från någon semesterresa, men jag ska låta det vara osagt.
Tack igen nu ska jag skriva upp det.
Ursäkta i fall någon blev purken och tycker att jag kapade tråden
:-))

0

Tack Emil

Jan A, Uppsala

17 jun 2011 kl. 16:58

Det tror inte jag. Mitt förslag är Pilea peperomioides.

0

Tack Emil

Emil A

17 jun 2011 kl. 20:18

Ja där ser man, Pilea alltså. Du har koll på mycket Jan!

0

Tack Emil och Jan A

Evus

17 jun 2011 kl. 22:25

Pilea peperomioides.
Det är exakt den :-))))

Det här forumet är toppen på alla sätt, vilken kunskap det finns här.

0

Hammock

18 jun 2011 kl. 13:56

Tack för alla svar!

Jag gissar att Irenes misstankar ligger närmast sanningen då det inte finns någon tillstymmelse till gult hos svampen.

Mikroskopering är inget för mig, men om någon i Uppsala är svältfödd på preparat är det bara att säga till. :D

0

Irene A

18 jun 2011 kl. 15:36

Varför inte lämna svampen till Svengunnar Ryman, då tror jag nog att du kan få exakt besked.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone