Jag kan inte hitta den här skålsvampen i någon av mina fungor. Russulan var svår att nyckla tyckte jag, kan någon hjälpa mig?
Skålen växer i en kalkrik rasbrant vid ett platåberg (Billingen), på ungefär samma ställe har jag tidigare hittat Sarcoscypha coccinea.
Russulan hittade jag på gränsen mellan en torräng och en granskog. Det fanns dock även björk, ek och al intill.
Bildserie 1: Skålen
Lila skål (5 cm)
Jag har som sagt ej tillräcklig litteratur men när jag söker på nätet på de tre arterna du gav som förslag så är det Peziza emileia som känns mest rätt. Men jag hittade bara en bild att jämföra med.
Vilken litteratur rekommenderas?
Är den ovanlig så kanske jag borde skicka in den till någon?
Tack JAS, men jag gillar inte att söka på google efter bilder. Brukar ju komma upp massa blandade bilder trots att man söker på det vetenskapliga namnet. Bilden jag hittade fanns på Stridvalls hemsida. Nu såg jag också att Svampstaff hade hittat den förra året så där fanns en bild till. Definitivt den.
R. violaceoincarnata tror jag inte på för svampen har helt vita sporer, jag kan inte se något gult i dem överhuvudtaget. Tyvärr har jag inte något mikroskåp här hemma så det blir bökigt att mikroskopera sporerna.
Så om man ser till sporfärgen så tycks Tony S förslag stämma bäst. I Funga nordica står det dock att foten ska gulna men den gör inte det.
Så tills vidare är det en Russula brunneoviolacea.
Tack tack
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.